Vill du ändra den befintliga eller bara ha en egen som listar filer? För du kan inte bara ändra den som finns på servern. Men på det andra sättet kan du göra det enkelt. Bara till att öppna en mapp och läsa av alla filer och sedan skriva ut dem.
Först borde du kolla med is_dir(), att det verkligen är en mapp du försöker öppna.
Sedan använda opendir() för att öppna mappen.
Sedan en while-loop som i sig kollar att readdir() inte returnerar falskt (gör den det så finns det inga (fler) filer/mappar i mappen)
Och sedan lite extra kontroller inuti loopen angående om det är en fil eller en mapp som håller på att behandlas just nu.
Ett alternativ kunde ju vara att i loopen bara lagra resultatet i en stor array, som man sedan kan sortera på eget vis och sedan i efterhand skriva ut som man vill.
Till sist stänger man artigt mappen man öppnat, med closedir()
/r: Sedan får man ju använda funktioner likt filemtime() och filesize() för att få reda på när den senast modifierades / filstorleken...
Lite snabbt ihophafsad, icke-kontrollerad, och säkerligen icke-fungerande kod:
$dir = "test";
if (is_dir($dir)) {
$dh = opendir($dir) or die("Could not open " . $dir);
} else {
die($dir . " is not a directory");
}
while (false !== ($document = readdir($dh)))
{
if ($document != ".") {
if ($document == "..") {
// detta är "parent directory"
}
if (is_dir($document)) {
// detta är en mapp
} elseif (is_file($document)) {
// detta är en fil
} else {
// detta är något annat...
}
}
}
closedir($dh);
Hmm.... Ja, det där var ju inte direkt som jag... hade tänkt mig. :)
Fattade inte mycket av koden, och när jag kollar upp de olika funktioner du använder fattar jag ärligt talat inte ens varför du skall ha dem i just den här koden. Finns det ingen funktion som kan ta reda på filnamn hos de filer som ligger i parent directory? Någon funktion som kan ta reda på sökvägen osv?
Någon som har lust att förklara lite för, tydligen, en idiot hur det funkar? Fattar inte mycket av det där, och php.net hjälper inte mycket det. Koden funkar inte den heller, så det blir lite svårt. :)
Någon som har lust att förklara lite för, tydligen, en idiot hur det funkar? Fattar inte mycket av det där, och php.net hjälper inte mycket det. Koden funkar inte den heller, så det blir lite svårt. :)
Kan du något om PHP? I annat fall; köp/låna en bok och plugga.
Koden är ju bara ett grovt exempel.