Det här skriptet som jag har byggt utifrån Internetworlds php/mysql-publiceringssystemskola (som jaf egentligen inte har någon aning om kvaliteten på. Kvaliteten på html-koden däri var i alla fall urusel.) fungerar inte som det ska (inte alls i stort sett).
Jag har kollat igenom flera gånger nu och kan inte förstå varför det inte fungerar om det inte är något grundläggande fel (eller möjligtvis sql-syntaxfel). Hoppas någon kan se ganska lätt vad felet kan tänkas vara.
Lite osjysst ändå av dom att skriva sånt som inte funkar. De där dubbla action tyckte jag också verkade märkliga (de var med i IW:s exempel).
Usch. Jag börjar väl med det du har föreslagit.
Inget av det där verkade hjälpa. (Jag förstod inte heller vad det där med addslashes skulle göra).
Jag får väl söka lite och kolla lite andra skript och försöka lära mig därifrån för IW:s skript var då inget att lita på. Provade direkt det som de själva hade lagt upp. Det första som hände var att webbläsaren missupfatttade:
<FORM ACTION=$PHP_SELF METHOD=post>
och trodde att method var en url p g a att det saknades citattecken. ($PHP_SELF ersattes med ingenting) Riktigt skräpig html.
Efter att det åtgärdats så hände det förväntade. Det funkade inte alls. Men det är väl som kjell säger inget att räkna med. Lite tråkigt känns det dock.
Jag förstod inte heller vad det där med addslashes skulle göra
addslashes() behövs inte i filen generellt men var lämpligt just där. Det var $_GET och $_POST som var det viktiga men borde fungerat med raden extract($_REQUEST); om skriptet i övrigt är korrekt.
Tinwëlint skrev:
$PHP_SELF ersattes med ingenting
Samma sak här, det bör vara $_SERVER['PHP_SELF']
Om skriptet inte fungerar så är det bättre att göra ett nytt. Det är ju en tämligen enkel funktion så det tar inte längre tid än att felsöka det gamla. Det borde rimligen finnas liknande exempel här i forumet om du söker i trådarna eftersom det handlar om en vanligt förekommande publiceringskod.
Om inte annat så kanske någon vänlig skäl med några minuter till övers kan fixa ett till dig. Själv sitter jag på en lite avsides plats just nu men om ingen hinner före så fixar jag en fil till dig senare.
Ursäkta att det dröjde lite längre än vad som var tänkt från början. http://member.webforum.nu/2/newsadmin.txt
Den passar nog inte din mysql-tabell men överst i skriptet finns tabellstrukturen. HTML-koden får du styra med själv :)