Håller på och jobbar med min historie-sida. Jag ska ha artiklar med bilder, men hur gör man enklast med dessa? jag ska kunna sköta allt, uppladdningen och så från webläsaren. Hur gör de stora hemsidorna? hoppas att detta ligger rätt-placerat eftersom det är php som kommer styra allt. Kom gärna med kodexempel och förslag.
artiklar med bilder
4 svar · 265 visningar · startad av webzonen
Finns ju rätt många sätt att lösa det där på. På de senaste sidorna jag har gjort har jag dock gjort en speciell tabell till bilder där artikeln den hör till (något ID i nån annan tabell då), bildens namn och eventuellt bildens nummer är lagrat.
Att sen ladda upp bilder är ju rätt enkelt med PHP (finns många inlägg om det i webforum, använd sök ;))
Men hur infogade du dessa i artiklarna sedan? loopade du genom bild databasen med kriteriet för just det artikel-idt? lade man in artikeln innan bilderna och sen lade in databasposter med bildernas adress?
du kan ju lagra/ladda upp allt samtidigt med ett formulär. Sedan beroende på vart i artikeln du vill ha bilde(rna)n, om alla ska vara på ett ställe, på spridda specificerade ställen så får man ha olika lösningar.
Jag brukar (när jag gjort "spelsidor" o sånt med recensioner) göra så att artikeln läggs in först. Sedan laddar man upp bilder och precis som du sa så "loopar" jag igenom bilderna med kriteriet för artikel-idt när artikeln/bilderna visas.
Fördelen (tycker jag) när man sparar information om varje bild i en tabell är att man kan ha en "typ" på bilden också, t ex "screenshot", "title" m.m. Då är det lätt att skilja dem åt om det är en bild i texten eller inte o.s.v.