manganMedlem sedan feb. 2003216 inlägg Hej!
Nu har jag nog gjort bort mig lite! har krypterat lösenord till min sida med md5 då jag nu läser att man inte kan dekryptera dom. detta är ju inte så bra om nu ngn skulle glömma sitt lösen och få reda på det. Så nu undrar jag om man kan identifiera lösenord som är krypterade med md5?
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg md5 krypterar på ett håll, du kan alltså inte dekryptera det som är krypterat. (inte så vitt jag vet i alla fall)
Du kan alltså inte lämna ut lösenord till personer som glömt sitt lösenord. Jag har en site där lösenorden är krypterade med md5, om någon glömmer lösenordet så mailas ett nytt till den e-postadressen som angavs vid registrering.
// Nippe
manganMedlem sedan feb. 2003216 inlägg ja... man får ju skicka ut nya password då, det inser jag med men det var ju inte riktigt vad min fråga gällde. Någon annan?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg MD5 är inte kryptering, det är en formel för att räkna ut kontrollsiffror. I ditt fall har du alltså inte sparat lösenorden utan bara kontrollsiffrorna. Detta är normalt och fördelen är alltså att lösenorden inte finns sparade.
När någon vill logga in så räknar man ut kontrollsiffran för det han/hon anger som lösenord och kollar och kollar mot den sparade kontrollsiffran. Är det samma så är sannolikheten väldigt hög att han/hon har angett rätt lösenord och man släpper in personen.
Vill du ha möjlighet att kunna se vilka lösenord användarna har (så att de få reda på dem ifall de glömmer dem) så ska du inte använda MD5, utan då ska du bara spara lösenorden som de är.
Fördelen med MD5 och säkerheten bakom det är ju just att det inte går att få fram lösenorden, varken för dig, användaren eller en eventuell "hacker".
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Sen är det naturligtvis klart man kan prova med olika lösenord och se om de råkar ge samma kontrollsiffra som de sparade, för i så fall har man troligen hittat rätt lösenord.
På min sida kan du prova mot ord i svensk och engelsk ordlista: http://www.tydal.nu/se/security/md5.php