webForumDet fria alternativet

ftp_delete, wildcard

3 svar · 256 visningar · startad av Qonos

QonosMedlem sedan sep. 2000438 inlägg

Sitter och skall radera en fil på en server genom att logga in på ftpn. Saken är att jag inte vet vad den har för filändelse, och iställer för att skapa en array med en massa filändelser i så skulle jag vilja radera alla filer som börjar med t.ex. "100.". efter som 100 är ett unikt ID så raderas bara den fil som ligger uppe som börjar med 100.*

är detta möjligt? ftp_delete() verkar ju tyvärr inte stödja wildcards..

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Skulle du inte kunna öppna mappen som filerna ligger i med typ readdir() och med hjälp av ett reguljärt uttryck loopa igenom alla filer i mappen, och slänga in alla filer som börjar med "100." i en array (så att du får fullständiga sökvägar till filerna) och sedan (nu vet jag inte hur ftp_delete() fungerar men jag antar att den tar en sökväg till en fil och raderar filen) loopa igenom arrayen med sökvägar och låta ftp_delete() radera alla filer som har en post i denna array?

Kan ju säkert finnas effektivare lösningar, men detta borde väl gå.

MVH Patrik

QonosMedlem sedan sep. 2000438 inlägg

sant det borde ju fungera men det är ju inte riktigt lika smidigt som om det fungerar med wildcard...

har äver testat med system("rm /länktillfil/100.*"); men det verkar inte fungera eftersom server körde i safe_mode, så då fick det bli via ftp, och hmm ja.. saknar wildcard där.. Men får jag inte rätt på det får jag göra som du sa.. tackar

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Vi får hoppas på en bättre lösning då, men annars varsågod ;)

MVH Patrik

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)