nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Lågsamma laddningstider då det är mycket text.
Hej, använder följande funktioner för att fixa till min text lite:
function dbTxtFix($text)
{
$text = preg_replace( "'\[NOBR\](.*?)\[/NOBR\]'se",'$this->br2nl("\\1")',$text);
$text = $this->txtToLinks($text);
return $text;
}
function br2nl($text)
{
$text = str_replace("<br />", "", $text);
$text = str_replace("<br/>", "", $text);
$text = str_replace("<br>", "", $text);
return $text;
}
function txtToLinks($text)
{
$text = preg_replace("/([0-9a-zA-Z]([-.\w]*[0-9a-zA-Z])*@([0-9a-zA-Z][-\w]*[0-9a-zA-Z]\.)+[a-zA-Z]{2,9})/i", "<a href=\"mailto:$0\">$0</a>",$text);
return $text;
}
Detta anropas via:
$text = $myArticle->dbTxtFix(nl2br($art[0]['article']));
Nu är det så att funktionen dbTxtFix tar ORIMLIGT lång tid, genereringstider på 5-6 sekunder funkar liksom inte.
Något som ni ser som kan förbättras?
// Nippe
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Inte någon som känner att ni kan bidra med något för att få detta snabbare?
// Nippe
nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg Jag antar att det inte är txtToLinks som tar lång tid, eller?
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
nkrantz skrev:
Nu är det så att funktionen dbTxtFix tar ORIMLIGT lång tid, genereringstider på 5-6 sekunder funkar liksom inte.
Du har alltså kollat att dessa 5-6 sekunder beror på dbTextFix? Det kan inte vara databasuppkoppling(ar) och -anrop(en) som förbrukar merparten av tiden? :q
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg nicclas: Nope, den verkar vara smidig!
aasah: Jo precis, har lagt in timer när funktionen går igång och sen avslutar jag timerna när funktionen har körts. Men eftersom dbTxtFix anropar br2nl så testade jag även att lägga in timer i br2nl, och det visade sig att det var dbTxtFix som tog tid.
Det är ganska mycket text som ligger inom [NOBR]-taggarna, men jag hade hoppats att det skulle gå snabbare!
// N
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Fel av mig, nicclas du har rätt, det verkar vara min txtToLinks som tar ca 10 sekunder från servern..
Förslag på hur jag löser detta?
// nippe
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg