tronezMedlem sedan juli 2001728 inlägg Hej,
Har aldrig jobbat med klasser förut, och har fått till uppgift att göra ett upload script som ska innehålla minst 3 klasser varav 1 ska ärva från en annan.
Och nu vet jag inte vart jag ska börja, jag har kodat fungerande upload script förut, men att dela upp det så det ska hända i 3 olika klasser kopplar jag inte.
Så därför tänkte jag fråga lite om nån kan ge mig lite nyttiga tips om hur jag ska tänka för att gå vidare.
GD är även inblandat för att minska bilderna som laddas upp.
Tack på förhand
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Tja... när man jobbar med klasser brukar man börja med att modellera, så fram med penna och papper (eller hellre, penna och whiteboard) och börja kludda. Vad behöver du? Vilka centrala begrepp finns i uppgiften? (Spontana tankar: "Uppladdad fil" och "bild" dyker upp i huvudet.)
Exakt varför måste en klass ärva från en annan? I ett system på tre klasser är det sällan man behöver arv. Antar att att det är en läxa/inlämningsuppgift?
tronezMedlem sedan juli 2001728 inlägg Jajemänn... i en kurs som jag läser ska jag göra en upload class, därför jag ska ärva nåt.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Bara för att man jobbar med klasser behöver man inte syssla med arv, särskilt inte i otypade språk som PHP. Min fantasi är inte tillräcklig för att komma på vad du skulle med arv till. Eventuellt kan man tänka sig att du gör en klass för filer, och sen låter du en klass för bildfiler ärva den, men det är så krystat och onödigt att jag mår dåligt av att bara tänka på det...
tronezMedlem sedan juli 2001728 inlägg det var ju synd, för jag kan inte heller komma på 3 olika klasser för att ladda upp en liten bild. Får väl luska lite mer i detta :bla
lunaMedlem sedan juli 2004181 inlägg eftersom det är en kurs du läser så är väl tanken med laborationen (eller vad det nu är du ska göra) att visa hur klasser fungerar.
om du nu ska ha 3 klasser så gör en klass som kan skapa godtyckliga formulär, en klass som kan tolka godtyckliga formulär och en klass som klarar spara bilder.
monAmourMedlem sedan dec. 2002258 inlägg Hmm 3 på den lilla grejjen är ju svårt men du får väl göra typ:
1. som laddar upp bilden
2. en som ärver bildens tmp laddningsnamn och hämtar mime-typer
3. en som flyttar bilden till rätt ställe
Det enda jag kan komma på. Fast det är ganska löjligt att typ bara ärva en variabel :D
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
monAmour skrev:
1. som laddar upp bilden
3. en som flyttar bilden till rätt ställe
Det här är alla operationer som utförs på en bild, och borde snarare vara metoder i en bildklass...
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg
monAmour skrev:
Jag kan ha fel, men jag tror att meningen var att en klass skulle ärva av en annan.
http://www.google.se/search?q=OOP+inheritance
tronezMedlem sedan juli 2001728 inlägg jo, meningen var att ärva från en annan klass
Tack för alla svaren, det gav mig lite mer att tänka på!