webForumDet fria alternativet

PHP5, borde man be webbhotellet om det?

10 svar · 454 visningar · startad av Tinwëlint

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

Nu när PHP5 har släppts officiellt, ska man kanske be sitt webbhotell att installera det? Kan det ställa till fler problem för dem än själva besväret med att dirigera om trafiken medan man installerar? Fungerar alla skript skrivna för php4 i php5?

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Tror webbhotell vill vänta lite med att uppdatera tills de sett hur stabil 5:an är. Vet inte hur script skrivna i v4 påverkas i v5.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Den stora skillnaden är att dom bytt class model i ver 5.

Tyvärr så innebär det att script som använder classer met stor sannolikhet inte kommer att fungera utan måste skrivas om.

Det jag har märkt är att man inte kan definera sina variabler i classerna med "var foobar;" utan skall istället för "var" skriva public, private eller protected.

GunnarD skrev:

Det jag har märkt är att man inte kan definera sina variabler i classerna med "var foobar;" utan skall istället för "var" skriva public, private eller protected.

I de olika RC:na av v5 så har var motsvarat public för att äldre script ska fungera ändå, fast det kanske bara var något tillfälligt och inte gäller nu?

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

OK, det var det jag kunde tänka mig. Det är ju lite tråkigt.

Qimen skrev:

I de olika RC:na av v5 så har var motsvarat public för att äldre script ska fungera ändå, fast det kanske bara var något tillfälligt och inte gäller nu?

Det verkar som det är borttaget nu, jag kör phpwiki på min saijt och när jag bytte till PHP5 så fick jag felmeddelande att "var" var deprecated och att jag skulle använda public/private/protected istället.

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Att något är "deprecated" brukar ju menas att det fungerar fortfarande, men kommer att tas bort någon gång i framtiden, och under tiden genereras en notis.

Då borde ju det hela fungera ändå ?

Och notiserna går ju koppla bort visning av, vilket är standardinställning på de flesta webbhotell.

Matte skrev:

Att något är "deprecated" brukar ju menas att det fungerar fortfarande, men kommer att tas bort någon gång i framtiden, och under tiden genereras en notis.

Tyvärr inte i detta fallet, det var inte varningar utan felmeddelandet och inget av sidan visades.

Det är möjligt att det var andra fel som gjorde att sidan inte visades, men det var bara det meddelandet som skrevs ut.

Nu har dom på phpwiki's bugsida skrivit att den inte fungerar med PHP5

Där ser man. Tur man börja göra senaste projektet i php5 redan för flera måndader sedan, hade inte varit kul att skriva om allt nu. :)

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg
WiZzLeRMedlem sedan juni 2002346 inlägg

sen finns det ju nya mysqli.

275 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
132 ms — hämta forumlista (db)
140 ms — hämta statistik (db)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)