DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg Hej hej, kör detta lilla script nu som jag fick av matte
Enda problemet är att texten på min bild blir rosa. Testade först med 1 bild då gick det fin fint, nu försökte jag på ett photo då var det kört.
Vad är det för fel?
<?php
header("Content-type: image/jpeg");
header("Content-Disposition: inline; filename=test.jpg");
$im = imagecreatefromjpeg('test.jpg');
$black = imagecolorallocate($im, 0, 0, 0);
imagestring ($im, 5, imagesx($im)-140, imagesy($im)-30, "WWW.MINBILD.SE", $black);
imagestring ($im, 1, imagesx($im)-120, imagesy($im)-15, "Copyright 2004/2005", $black);
imagejpeg($im, '', 90);
imagedestroy($im);
?>
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg För mig blir det svart hela tiden.
Kan heller inte begripa hur det skulle kunna bli något annat.
Har du testat med en annan färg tidigare, och bilden blir cachad ?
DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg Kan du använda dig av någon annan färg än svart också?
Det verkar som att texten anpassar sig till bakgrunden, för vartefter jag flyttar runt texten på bilden får den olika färg!
Mot asfallt blev den rosa, mot gräs och buskar blir den nästan vit, mot nästan vit himmel blir det ljusblått. Allt detta när jag satt det till svart.
Men när jag sedan skrev 'black' istället för $black blev det svart. Men det blev det om jag skrev white green eller något annat också.
Förstår inte riktigt vad imagecolorallocate gör för något. Men den är inte snäll mot mig =(
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Testat med olika färger, och olika placeringar utan problem.
Två saker du kan testa.
- När man använder imagecreate brukar första färgen man allokerar bli bakgrundsfärg.
Testa med att först allokera en annan färg före svart.
- I manualen hittade jag något om att det istället ska gå att använda imagecolorclosest.
Inte för att jag förstår varför, men du kan ju alltid testa.
Annars kanske det går att använda imagettftext.