webForumDet fria alternativet

float variabel till int

7 svar · 194 visningar · startad av Duffer

DufferMedlem sedan mars 2003409 inlägg

Hej hej :)

Sitter här och funderar på vilket sätt som är smidigast för att ta en sk float variabel t.ex. 12.234 och sedan plocka ut 12´an och spara 234 för sig.
Är nämligen så att jag vill dividera 12 med 60 sedan sätta tillbaka decimalerna.

Och när jag ändå är igång kan jag passa på att fråga om det finns någon funktion som plockar ner hela adressen med start från "?" t.ex. ?

det är ju värst vad man ska lära sig när man väl har frågat.

om man kör intval() då plockar den ut 12 ur 12.234

men frågan om adressen kvarstår =)

MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg

Det som kommer efter ? kan du hämta med $_SERVER['QUERY_STRING'].

Är det de enskilda variablerna du söker så har du dom i $_GET-arrayen.

tror jag vill ha typ hela, så man kommer tillbaka till samma sida som man var på innan om man t.ex. loggar in så skickar $_server['query_string'] med så kör man en header location i login filen sen. Bra eller dålig lösning? förslag?

Smaksak. Hänger på hur du byggt upp sidan.

Sidan bygger på query stringen i adressfältet.
Så allt utgår ju ifårn själva index sidan som bara inkluderar andra sidor i sig själv.
t.ex. man befinner sig i ett bildarkiv.
index.php?sida=bildarkiv&bild=polisbil
Då om man loggar in vill man ju komma tillbaka till sida=bildarkiv&bild=polis.
Vad hade du använt dig av för metod då?

I det läget hade jag nog använt också QUERY_STRING.

Personligen brukar jag föredra att ha en speciell inloggningssida man skickas till när man inte är inloggad, för att sedan alltid komma till samma sida när man loggat in.
Men det beror lite på hur man byggt upp sin sida och hur man trivs med saker och ting.

Jo,
Fast i detta läget handlar det om användare med mindre datorvana som kanske kommer på först när dom försöker skriva ett inlägg att dom måste logga in.
Och om då allt man höll på med innan man logga in "försvinner" kan det väcka irritation vilket vi inte vill ha ;)

Genererad på 387 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb