DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Försöker göra en tabell med hjälp av mina knappa kunskaper, men något går fel =(
Jag lyckas lägga till :
Länknamn
Länkadress
Kommentar
Men jag får inte med mig sessionen från inloggningsidan.
Har provat med echo $_SESSION['värde'], och då får jag ut ett värde, men det vill inte följa med in i databasen.
Förstår inte vad som är fel?
<?php
error_reporting (E_ALL);
$username = 'xxx';
$password = 'xxx';
$dbName = 'xxx';
mysql_connect('localhost', $username, $password) or die (mysql_error());
mysql_select_db($dbName) or die (schyse());
if (isset($_POST['submit'])) {
$sql = " INSERT INTO lankar (luserid, ladress, lkommentar, llankname ) values ('". $_POST['UID'] ."', '". $_POST['ladress'] ."', '". $_POST['lkommentar'] ."', '". $_POST['llankname'] . "')";
mysql_query($sql) or die("Fel: ". mysql_error());
}
mysql_close()
?>
<html>
<head>
<title>Lägg till en hemsida till länksamlingen...</title>
</head>
<body>
<form method="post" action="<?=$_SERVER['PHP_SELF']?>">
<form method="post" action="lankar.php?nid=<?$_SESSION['UID'];?>">
Länknamn: <input type="text" name="llankname" value=""/><br/>
Länkadress: <input type="text" name="ladress" value=""/><br/>
Kommentar: <input type="text" name="lkommentar" value=""/><br/>
<input type="submit" name="submit" value="Skicka"/>
</form>
</body>
</html>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg $sql = " INSERT INTO lankar (luserid, ladress, lkommentar, llankname ) values ('". $_GET['nid'] ."', '". $_POST['ladress'] ."', '". $_POST['lkommentar'] ."', '". $_POST['llankname'] . "')";
alternativt
$sql = " INSERT INTO lankar (luserid, ladress, lkommentar, llankname ) values ('". $_SESSION['UID'] ."', '". $_POST['ladress'] ."', '". $_POST['lkommentar'] ."', '". $_POST['llankname'] . "')";
Mvh
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Det verkar ju enligt denna koden inte som om du har session_start(); längst upp på sidan, så att du kan få ut något med echo($_SESSION['UID']); på denna sidan verkar vara ett litet mirakel i sig. ;)
Utöver detta verkar det ju sedan som om du har två form-taggar, en som länkar tillbaka till denna sidan, och en som länkar till lankar.php
Och till lankar.php lägger du $_SESSION['UID'] som en querystring i variabeln "nid" ($_GET['nid'])
Så om det är den där "nid" du vill slänga in i databasen så bör du inte försöka att slänga in $_POST['uid'] utan $_GET['nid']
Men jag förstår inte riktigt varför du inte bara startar sessionen (session_Start(); högst upp) och sedan bara infogar $_SESSION['UID'] i sql-koden, där det nu står $_POST['UID']
Nåväl, du kanske har en god anledning som jag inte vet om, men iaf. det är min syn på saken.
Hoppas det var till någon hjälp. :)
MVH Patrik
/r Asch vad seg man är
DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Fy fan, jag skäms...Glömde ju start Session =) hehe, nu får jag väl hoppas att igen annan läser detta inlägg =)
Tack Patrik!
DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Kan förövrigt förklara lite.
"nid" skulle inte användas, den kommer från en annan kod, blev lite rörigt där...=)
Har ett unikt id för varje användare UID, som startas varje gång en användare loggar in, $_SESSION['UID'].
Det är bara för att om en användare byter användarnamn så är hans id alltid det samma, har länkat allt till det ID:et istället för till hans nick.
Därför gör jag så.
Men tack iallafall, nu funkar det!
Hepp!