webForumDet fria alternativet

Stor forum - hur ska den skapas

PHP

5 svar · 285 visningar · startad av Sabotnick

Medlem sedan feb. 200377 inlägg
Frågan#1

Jag har nu under en lång tid skapat forum i PHP men har aldrig förstår hur jag ska skappa den så den ska fungera helta tiden. De forum jag skapat dör så fort den får över 1000 trådar.

Hur är det man ska skapa en forum som den här - webForum. Ska man jobba med flera tabeler i databasen eller vad är bäst egentligen?

Medlem sedan juli 2002405 inlägg

Skappa?

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

filipbh skrev:

Skappa?

skapa :l

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Har du gjort forum med bara en enda tabell? :o

Medlem sedan feb. 200377 inlägg

Ja det kan man säga. :D

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Re: Stor forum - hur ska den skapas

Sabotnick skrev:

Jag har nu under en lång tid skapat forum i PHP men har aldrig förstår hur jag ska skappa den så den ska fungera helta tiden. De forum jag skapat dör så fort den får över 1000 trådar.

Hur är det man ska skapa en forum som den här - webForum. Ska man jobba med flera tabeler i databasen eller vad är bäst egentligen?

Vad händer när du går över 1000 trådar? Om du listar alla på en enda sida utan begränsning blir det tungt för webbläsaren att hämta all information. Begränsa till de 50 senaste trådarna, exempelvis. Det är svårt att säga något mer utan att veta hur ditt forum är uppbyggt.

Det finns en hel del färdiga forum med öppen källkod som du kan kika på och se hur de är uppbyggda, och jag har för mig att struktur på databaser har tagits upp tidigare här i forumet.

filipbh skrev:

Skappa?

Förstod du inte?

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)