O oola Medlem sedan feb. 2004 123 inlägg Frågan 29 juni 2004 09:22 #1 Har hållt på med PHP ganska länge och anser att jag behärskar grunderna bra.
Jag har jobbat mycket med databaser, filhantering och sessioner men har nu insett att jag sitter fast och bara gör samma saker hela tiden.
Vad tycker ni PHP-proffs att jag bör lära mig? Vad ska jag satsa på? Vad i PHP är viktigt att kunna?
Lite tankar jag har själv har är bildhantering och stränghantering (som jag råkat hoppa över) men jag behöver lite råd om var jag ska börja.
Kan ni ge mig lite tips om funktioner jag ska sätta mig in i och experimentera med?
fiddler Medlem sedan juli 2002 3 617 inlägg Som ren programmeringövning kan du fundera på de här: http://www.mathschallenge.net/ -> "Project Euler". Kanske inte riktigt vad du hade i åtanke, men bra övningar.
O oola Medlem sedan feb. 2004 123 inlägg
fiddler skrev:
Kanske inte riktigt vad du hade i åtanke, men bra övningar.
Näe...matteövningar är jag inte alls sugen på :)
S SPiN Medlem sedan mars 2000 7 896 inlägg Objektorienteringen, även fast stödet i PHP <5.0 är mycket begränsat. När släpps 5.0? Där har du goda förutsättningar att programmera objektorienterat.
Peeer Medlem sedan mars 2002 5 907 inlägg
SPiN skrev:
När släpps 5.0?
Borde komma ganska snart. RC3 släpptes ju i början av månaden, och den är förhoppningsvis den sista RC'n innan det släpps på riktigt :)
Objektorientering bör du definitivt satsa på. Det har man nytta av i de flesta språk.
S SPiN Medlem sedan mars 2000 7 896 inlägg Kolla phpbuilder.com och manualen. Det bör räcka. :)
Annars, om du vill vara riktigt ambitiös köper du en bok om objektorientering i allmänhet och läser. Fokusera inte på något enskilt språk/plattform.
Lasp Medlem sedan juli 2000 12 978 inlägg Att härma är en mycket bra grogrund.
Kolla en sajt som du verkligen gillar och gör den först likadann, gör den sedan bättre.
O oola Medlem sedan feb. 2004 123 inlägg Objektorientering har jag iofs läst en hel del. Jag är mer ute efter roliga saker som PHP kan göra. Roliga funktioner som man kan gräva sig ned i.