FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Hejsan (igen)
Stötte på ett annat problem nu, vill uppdatera alla poster som har ett vist namn i kolumen "kat" satt och funderade på detta men kom inte på något bra, sökt rudner som en galning med men inte lyckats hitta något alls tyvärr...
Måste juh loopa igenom post för post och uppdatera men hur det ska gå till när uppdaterings koden ser ut som den gör fattar jag inte.
$int = "UPDATE bilder SET info = '$text' WHERE bild = '$bild' AND user = '".$_SESSION['username']."'";
Finns det något annat sätt att uppdatera i php?
Eller hur tusan ska man kunna lösa detta?
Mvh
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Det här är inte php utan språket du pratar med databaser heter SQL. I SQL uppdaterar man på det viset du har skrivit. Du måste ha någon form av villkor som talar vilka poster som ska uppdateras. Om du ska uppdatera alla poster till samma värde så kan du köra uppdateringen på en gång utan att behöva loopa någonting:
UPDATE tabell SET kolumn = 'värde' WHERE kat = 'a' OR kat = 'b' OR kat = 'c'
Den koden sätter kolumn till 'värde' på de poster där kat har värdet a, b eller c.
Men om a, b och c:s kolumner ska uppdateras till olika värden så måste du göra en UPDATE på var och en av dem:
UPDATE tabell SET kolumn = 'värde A' where kat = 'a'
UPDATE tabell SET kolumn = 'värde B' where kat = 'b'
UPDATE tabell SET kolumn = 'värde C' where kat = 'c'
FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg Tack för du tog dig tid att svara, måste varit trött när jag satt och jobba med det för när jag kollade på de när jag vakna så fixade jag det direkt!
Mvh