DeeMedlem sedan okt. 2001110 inlägg Har aldrig pysslat med php tidigare, men nu är det dax.
Jag försöker lista filnamn ur en mapp som heter img (ligger i samma mapp som php-filen).
Har kollat på http://se.php.net/readdir och kommit fram till följande: ;)
<?
if ($handle = opendir("img/")) { //<-- Rad 24
echo "Directory handle: $handle\n";
echo "Files:\n";
while (false !== ($file = readdir($handle))) {
echo "$file\n";
}
closedir($handle);
}
?>
Felmess:
Warning: opendir(img/): failed to open dir: Invalid argument in c:\inetpub\wwwroot\home\fs\TMP5qbw8ztaor.php on line 24
Vad gör jag för fel?
sailsoftMedlem sedan juli 2001225 inlägg Du kanske inte har en katalog som heter img eller??
sailsoftMedlem sedan juli 2001225 inlägg Om du skriver så här då:
if ($handle = opendir("/img")) {
DeeMedlem sedan okt. 2001110 inlägg Tyvärr blir det :
Warning: opendir(/img): failed to open dir: Invalid argument in c:\inetpub\wwwroot\home\fs\TMP7p6vwztd8m.php on line 24
sailsoftMedlem sedan juli 2001225 inlägg Skriv hela adressen till katalogen och prova, minns inte om det skall vara slash eller bslash...
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Det här funkar för mig. Listar alla filer och filer i kataloger som ligger under:
function fileList($dir)
{
if ($handle = opendir($dir))
{
while (false !== ($file = readdir($handle)))
{
if ($file != "." && $file != "..")
{
if (is_dir($dir . "/" . $file))
{
fileList($dir . "/" . $file);
}
echo $file;
}
}
closedir($handle);
}
}
fileList("/home/XXX/wwwserver/");
I sista raden skall du skriva HELA sökvägen till din katalog. typ /home/konto/wwwserver/img/
DeeMedlem sedan okt. 2001110 inlägg Tack för dina svar!
Testat med både slash & bslash utan framgång.
Kollade [Länk] ett annat script och fick liknande felmess. Hmm, behöver man göra några instälnningar eller dyl. för att använda opendir() osv?
sailsoftMedlem sedan juli 2001225 inlägg Det kan ju vara att du inte har läsrättigheter på mappen, kör du på webbhotell eller på egen dator? OS?
DeeMedlem sedan okt. 2001110 inlägg ok, ska kolla rättigheterna. (kör lokalt på Xp)
DeeMedlem sedan okt. 2001110 inlägg Fullständiga rättigheter på mappen img.
Hmm, fungerar på Admin-kontot, då vet jag iaf var problemet ligger.
Tack för hjälpen!
learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg En följdfråga,
kan man på ngt smidigt sätt göra så att ovanstående kod (nkrantz:s) först listar mapparna och sedan filerna??