webForumDet fria alternativet

Lösenordsskyddade filer

PHP

8 svar · 433 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Jag har gjort en intern del på en webbplats där man loggar in och kan läsa nyheter etc. Till nyheterna kan man bifoga filer och eftersom dessa lagras nedanför roten kan man (om man har tur) gissa sig till ett filnamn och ladda ner filen i fråga. Dessvärre har jag inte tillåtelse att gå ovanför roten så det är inte ett alternativ.

Vad är alternativen? Ska jag lagra filerna i databasen (MySQL)? Finns det nackdelar med det?

Medlem sedan jan. 2000372 inlägg

Det kan du göra, eller ge filerna ett märkligt namn (t.ex. filnamnet genom md5() ) som du lagrar i databasen. Då blir det iallafall väldans svårt att gissa filnamnen.

Jag ser gärna det som en sista utväg, eftersom jag vill behålla filnamnen.

Det var lite bråttom så jag valde att stoppa in filerna i databasen, men hur får jag ut dem till folk som vill ladda ner dem?

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

....eller inte. :r

Jag lyckades fundera ut det, så jag kan väl posta koden om det skulle hjälpa någon i framtiden. Jag skapade en php-fil kallad "download.php" innehållande nedanstående kod, och laddar ner filer genom att länka till exempelvis "download.php?file=1, där 1:an är filens id i databasen.

if (isset($_GET['file'])) {

$fileid = (int)$_GET['file'];
	$res = query("SELECT * FROM test_files WHERE id = $fileid");

if (mysql_num_rows($res)) {
		$row = mysql_fetch_assoc($res);
		header('Content-Type: '.$row['filetype']);
		echo $row['binaryfile'];
	}
}

Jag skulle vilja återuppväcka originalfrågan då vårt webbhotell inte tyckte om att vi lade in stora filer i databasen.

Finns det någon alternativ metod att lösenordsskydda filer förutom att lägga in dem i databasen. Kan man använda .htaccess-filer på något vis?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Här kan du läsa om lösenordsskydd med htaccess. http://www.javascriptkit.com/howto/htaccess3.shtml

Tack för länken, men det jag är ute efter är att integrera det med PHP. Är det någon som har någon erfarenhet av det?

499 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
356 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
355 ms — ändringar (db)