DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Har gjort en fungerade loginsidan (med mycket hjälp av snällt folk).
Men på sättet som jag har gjort kommer man åt sidan som ligger bakom inloggningskontrollen, har förstått att man måste ha en session som startas för den unika användaren och som godkänner att man är inloggad.
Hur gör man för att åstakomma detta?
Har jag förstått det rätt när jag påstår att startningen av session skall ligga på sidan där man skriver in användare/lösenord?
I mitt fall innan: Submit value?
<form method="post" action="\login\kontroll.php" size="0">
Användare <input name="username" size="10">
<BR>
Lösenord <input name="password" size="10">
<input type="submit" value="login">
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg På inloggningssidan behöver du nog inte starta en session (jag kan inte komma på någon direkt anledning iaf. om jag bara tänker lite snabbt)
Dock på kontrollsidan, längst upp i koden, på raden efter <?php bör du dock ha session_start();
exempel
<?php
session_start();
// kontrollkoden här
?>
Och sedan på alla sidor som man sedan bara skall komma åt när man loggat in, måste ha session_start(); längst upp i varje fil.
Ok, kollade din kontrollkod lite bättre, eftersom den skickar tillbaka dig till din startsida (index.php) så är det viktigt att du har session_start(); även där.
Hoppas jag inte gjorde det ännu luddigare nu
:)
MVH Patrik
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Kan vara en fördel att ha session_start(); på index.php också med tanke på att
du annars inte har någon användning för de sessionerna du skapar i kontrollfilen.
DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Ingen fara, den skickas till en annan index.php, inte orginal sidan, ska se om det funkar nu.
DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Nu funkar det och jag har provat med att hämta sessionens namn genom
<?php
session_start();
echo $_SESSION['username']
?>
Men då skriver den bara ut username, inte det man loggat in med.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg skriv session_start(); endast en (1) gång överst på sidan.
DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Jo, men det har jag ju gjort?
<?php
session_start();
echo $_SESSION['username']
?>
är allt som står på sidan.
Borde inte det användarnamn jag skrivit in komma fram där nu?
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Skrivit in? Har du skapat sessionen så att
$_SESSION['username'] = $username;
? :)
DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Whii!
Det funkar =)
Man ska inte programera när man är full, trött och absolut inte när man är sjuk =) hehe
Tackar