BäckmanMedlem sedan nov. 2001274 inlägg Tjenare
Satt och funderade lite och kom fram till att det vore en ganska bra idé att inte låta besökarna få använda HTML i sina gästboksinlägg o.s.v. på webbsidan. Nu till min lilla fråga; ska man göra det före eller efter man har lagt till informationen i databasen?
Finns det någon fördel med att göra det efteråt, alltså vid presentation av informationen, mer än att man kan presentera den som HTML om man så skulle vilja?
Fördelen med att göra det redan vid en insert är väl att man bara behöver ändra på ett ställe, även om datan ska presenteras på flera olika ställen.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Jag brukar alltid spara indatan "rå" i databasen. All formatering/behandling sköter jag vid presentation för att i efterhand kunna ändra hur datan ska presenteras (ex. att en tidigare godkänd htmltagg förbjuds och därför inte ska visas i tidigare inlägg heller).
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg [OT]
WiZzLeR skrev:
htmlentities();
Du läste inte frågan va?
[/OT]
Jag brukar göra precis som Peeer av precis samma anledning. :)
WiZzLeRMedlem sedan juni 2002346 inlägg
Nexus86 skrev:
[OT]
WiZzLeR skrev:
htmlentities();
Du läste inte frågan va?
[/OT]
Jag brukar göra precis som Peeer av precis samma anledning. :)
nope hurså? :P trodde han skulle förstå.. iaf lägg in datan som den är i textfielden. sen när du hämtar datan så kör du den under htmlentries.