Jag har ett konto på hemsida.net. Det innebär att jag har SQL-databas(Med namnet dtd) till mitt förfogande. Jag kan skapa en tabell i databasen med namn och antal fält. Vad är en tabell? Är det en tabell som man lagrar data i (Som en array i C) eller är det en definition (Som en struct i C)?
Hur ska jag bära mig åt för att anropa denna tabell i PHP? Hur mycket påverkar det faktum att jag bara har en databas om jag tex vill skapa två gästböcker och andra saker vid sidan om varandra? (Behöver man egentligen flera, vad är normalt?)
Sorry om detta finns beskrivet någon annanstans, men jag vill gärna ha en utförlig beskrivning av detta.
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg En tabell är ungefär som en array med c structs! :p
Har du bara en databas och vill ha två gästböcker är det bara att döpa de två gästbokstabellerna olika.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg En tabell kan du i så fall jämföra med en flerdimensionell array, men en titel. Ju fler fält du har i tabellen, desto fler dimensioner i arrayen.
En databas kan, och bör, innehålla fler tabeller - självklart i relation till dina applikationer, du ska inte ha en jättetabell för hela applikationen men du behöver å andra sidan inte heller fler än en tabell om du bara har en gästbok. Ska du ha två gästböcker i samma applikation, använder du med fördel två tabeller - oftast.
Det är lite svårt att svara på hur du ansluter till din databas(-server?) med PHP, för vad jag vet finns det ingen databasmotor som heter DTD-SQL, eller liknande. Den som oftast används ihop med PHP är MySQL ( http://www.mysql.com ), som PHP har inbyggda funktioner mot. Har du möjlighet att mer specifiera din databasmotor skulle det uppskattas, eller om den nu faktiskt heter DTD-SQL - skicka en länk till deras websida. :)
Nån som kan visa lite enkel PHP-kod att börja med, tex läsa/skriva ur en tabell och printa något på sidan?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg För det behöver vi veta vilken databasmotor du använder.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Antar det är mysql du har och du har en databas som heter dtd. I din databas kan du skapa många tabeller där du kan lagra allt möjligt. Vad en tabell exakt är kan inte jag förklara, det får någon annan göra.
För att ansluta till din databas i php gör man såhär:
mysql_connect(IP,ANVÄNDARNAMN,LÖSENORD);
mysql_select_db("DATABASNAMN");
Dessa uppgifterna brukar följa med när man skaffar sitt konto hos webbhotellet.
$strSQL = "SELECT * FROM tabell";
$results = mysql_query( $strSQL ) or die();
$strSQL = "Update tabell set falt1 = 'hej'";
$strSQL = "Insert into tabell (falt1, falt2) VALUES ('varde1tillfalt1', 'osv'";
Här är lite exempel på hur man hämtar, uppdaterar och sätter in data.
Nej det är MySQL. Jag menar att min databas heter dtd (Eftersom mitt konto på hemsida.net heter så)
Och sen en fråga till ang. tabeller. Kan jag lägga till fält efteråt utan att förstöra nuvarande innehåll? Säg att jag har en tabell för en gästbok med fält för namn och meddelande, och jag vill lägga till t ex IP-adress och E-mail.
Och kan en tabell utökas efterhand, tex när fler personer postar i en gästbok. (Dum fråga, men den måste ställas ;) )
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Inga problem att utöka dina tabeller efterhand.
Qimem Det står i PHPadmin att databasen kör på localhost, då blir syntax:
mysql_connect("localhost","dtd","xxxxxx");
Men det känns lite läskigt att behöva ha användarnamnet så öppet, om tex jag råkar glömma kodtaggarna, så vemsomhelst kan kolla mitt lösenord i källan?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Lägg din anslutning till MySQL i en fil utanför webbroten (så den inte går att komma åt med http://...), och inkludera den i de skript du tänker använda MySQL.