Alltså, jag har sökt här på wF, och det jag fann trodde jag skulle räcka, men nu inser jag att jag inte hajar ett skit...
Låt oss säga att jag har ett gäng bilder i en mapp, och dessa vill jag skapa thumbnails av, alltså skapa fysiska bild-filer på hårddisken, bara i mindre format, vilka funktioner behöver jag då använda mig utav?
Just nu känns det bara som om jag har ett virrvarr av kod, tror att det enklaste är att slänga det jag har, och börja om från början (plus att jag skäms så över den fulkod jag knådat ihop och misshandlat, så jag vill helst inte visa den) ;)
Jag får intrycket av att man antingen redan behöver en fil på hårddisken, som man sedan skriver till, eller att man har en php-fil fyld med typ imagecreate-funktioner som sedan fixar till det.
För till exempel (kopierat från php.net)
bool imagecopyresampled ( resource dst_im, resource src_im, int dstX, int dstY, int srcX, int srcY, int dstW, int dstH, int srcW, int srcH)
Förklara för mig vad "resource dst_im" är. Det måste ju vara en bildfil redan, eller något... eller?
Snälla hjälp mig ur denna förvirring.
MVH Patrik