webForumDet fria alternativet

Publisering av Scripts

1 svar · 258 visningar · startad av Fr3ak

Fr3akMedlem sedan apr. 20042 inlägg

Hei, jeg er ny her -vet det er litt feil å sende en rquest i første tråd, men alikevel...

På skolen har vi i en lengre tid jobbet med et prosjekt, hvor vi har laget en del scripts i PHP -blandt annet et support-ticket system. Men nå så tenkte vi kansje å ta litt penger for dem (selge dem) og bruke inntektene til klasseturen vår, som forøverig går til Sverige ;)

Det jeg lurer på er om det er noen som vet hva jeg kan gjøre for å bekjempe piratkopiering av sciptene?.. koden vil jo være tilgjengelig for "alle" etter at de er solgt til en kunde.

Det jeg syns er litt vesentlig er at det er gratis å fikse det, skolen har ikke penger nok til å kjøpe noen programmer - og jeg har ikke særlig lyst til å beskytte våre scripts hvis det må bli med et cracka program.. :x

hehe, sorry hvis det er et litt dårlig språk i teksten; litt trøtt ennå jeg ;)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Eftersom PHP är ett interpreterande programspråk så är det svårt att effektivt skydda sin kod. Det enda sättet som fungerar någorlunda är att kompilera dina PHP-script till binärkod, detta kan kanske gå att göra om du lyckas hitta något system som konverterar PHP till t.ex C-kod som du sedan kan kompilera, om något sådant system finns vet jag dock inte.

Ett annat sätt är att försvåra läsandet av PHP-koden genom så kallad obfuscating, här är ett sådant verktyg: PHPObfuscator.

Men det absolut bästa sättet är att i avtalet med kunden skriva in att du/ni äger alla rättigheter och att kunden EJ har rätt att sprida koden vidare.

121 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)