webForumDet fria alternativet

Problem att få igång PHP

7 svar · 266 visningar · startad av nkrantz

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Hej!

Körde PHP lokalt på mitt XP för ett tag sedan. Sen så vet jag att jag fick för mig att installera ngt annat istället för IIS. Men jag kommer inte ihåg vad programmet hette, eller när det var. Nu får jag följande felmeddelande när jag försöker köra en php fil via localhost

Security Alert! The PHP CGI cannot be accessed directly.
This PHP CGI binary was compiled with force-cgi-redirect enabled. This means that a page will only be served up if the REDIRECT_STATUS CGI variable is set, e.g. via an Apache Action directive.

For more information as to why this behaviour exists, see the manual page for CGI security.

For more information about changing this behaviour or re-enabling this webserver, consult the installation file that came with this distribution, or visit the manual page.

Tacksam för hjälp hur jag löser detta!

Edit: Kan ju tillägga också att min php.ini fil är tom, helt tom!

// Nippe

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du vet alltså inte vilken webbserver du använder?

Detta fel brukar kunna avhjälpas genom att ändra php.ini på följande rad:

cgi.force_redirect=0

:r hehe, nä, du har uppfattat problemet helt rätt :r
Skulle iaf vilja avinstallera denna okända programvara och köra IIS istället...

Edit: Jo, men php.ini är tom :(

// Nippe

Är du säker på att du har någon webbserver igång?
Det bästa är nog att installera om även PHP.

Lite nyfiken; vad var det fick dig att slänga ut IIS väja just denna helt okända programvara?

För skoj skull kan du ju testa att lägga in ovanstående rad i din annars så tomma php.ini-fil.

Nope, inte alls säker på att något körs, men eftersom den returerar ett PHP fel när jag går på localhost så misstänker jag att någon server kör den.

Håller på hämtar hem ny version av PHP as we speak...

Kan ju vara så att problemet är att php.ini är helt tom, det är iofs lite skumt att den är det, men, men

Ja du, varför... :r Också en mycket bra fråga som jag skulle vilja ha svar på. Tror att det var så att jag laddade ner Javascript.nu's Xerver och så installerade jag den, sen fick jag för mig att den inte var bra och ville köra något annat... Men jag kommer inte ihåg exakt hur det var. Och sen drog jag till Indien i ett halvår och glömde ALLT :)

Återkommer om det blir problemas när jag kör in nya php!

// Nippe

För skoj skull kan du ju testa att lägga in ovanstående rad i din annars så tomma php.ini-fil.

Ja du... Tro det om du vill, PHP klarar sig enbart på den raden! En enkel echo sats klarade den iaf! Lite tufft :)

phpinfo(); ger SERVER_SOFTWARE = Microsoft-IIS/5.1

Tack för hjälpen, och nu kan du äntligen radera nästan allt i php.ini ;)

// Nippe

Va fint!
Då kan du markera tråden som löst. ;)

Det har du ju rätt i ;)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)