Jag är riktigt dålig på php och sql och behöver därför hjälp med följande.
Mina förklaringar av problemet och önskad funktion lär ju låta en del luddiga men om någon förstår så vore jag ytterst tacksam om någon kan hjälpa till. :)
ok, here we go:
För ett tag sen började jag bygga en liten sida som var tänkt som en frågesida. Jag konstruerade därför 2 sql-tabeller (Postgre) där den ena fyldes med frågor, svar och ett unikt identitetsnummer.
Varje rad innehåller alltså id, en fråga och dess svar;
tabellen heter fragor och ser ut såhär:
-->id fraga svar<--
Den andra tabellen fylldes med felaktiga svar där varje rad innehåller ett id som motsvarar id i frågetabellen. Alltså är ett felaktigt svar kopplat till en fråga och det finns flera felaktiga svar som är kopplade till varje fråga.
tabellen heter felaktiga_svar och ser ut såhär:
--->id felaktigt_svar<--
Jag trodde att det skulle bli lätt att fixa en sida som ställer sisådär 10 slumpmässiga frågor, rätt svarsalternativ samt ett par felaktiga alternativ, i formulärform (radio-buttons) och en sida som formuläret skickas till där rättning sker, men så blev det inte. :)
Så alltså. Jag vill ha en sida som plockar 10 slumpmässigt valda frågor, skriver ut dessa. Under varje fråga skrivs svaren och svarsalternativen ut samt en radiobutton för varje svar.
Någon som hänger med och kan hjällpa mig? :)