webForumDet fria alternativet

Session destroy?

4 svar · 509 visningar · startad av tomas21

tomas21Medlem sedan feb. 2003130 inlägg

Hej allihopa!

Jag brukar koda i asp och där finns det en funktion session.abandon som dödar sessionen den dödar även när man stänger av webläsaren. Jag själv har inte så stor erfarenhet av php eftersom jag mest kodar i asp. Jag har fått ett uppdrag som ska använda sig av sessioner i php men jag vet inte hur jag ska lösa det.

Jag har läst i lite i webforum.nu att det finns nåt som heter session.destroy() MEN när man kör den koden så dödar den sessionen bara när funktionen anropas inte när jag tex stänger webbläsaren.

Det jag alltså behöver hjälp med är att skapa en session.destroy() som dödar sessionen efter x antal minuter som användaren har varit inaktiv och när webbläsaren stängs.

MVH/ Tomas

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet, men:

session.abandon som dödar sessionen den dödar även när man stänger av webläsaren.

Stämmer icke. Servern har ingen aning om huruvida ditt fönster är öppet eller inte, utan sessionen finns kvar tills timeouten inträffar.

mvh
anders, som kan en aning om asp

MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg

Sessionsfilen raderas efter 24 minuters inaktivitet (default) av servern.

Sessionscookien förstörs när användaren stänger ner sin webbläsaren, och skulle de öppna webbläsaren igen så finns ej cookien, och därmed kommer en ny session att skapas, och den gamla kan ej nås.

tomas21Medlem sedan feb. 2003130 inlägg

Hej Matte!
Vad jag förstått så ska den döda cookien efter 24 min inaktivitet men även när man stänger webbläsaren. Men jag har provat med koden:

session.destroy();

Denna kod dödar inte sessionen när jag stänger webbläsare. Jag kör i Linux (RedHat) med opera.

Man kanske kan skriva koden på en annat sätt?

MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg

Cookien dödas direkt när man stänger webbläsaren, och det går då inte längre att komma åt sessionen.
Det är därför ur denna synpunkt oväsentligt vad som händer sessionsfilen.

Sen är frågan om man med hjälp av javaskript kan skicka iväg ett anrop till ett PHP-skript i samband med att webbläsaren stängs.
Det kanske går, men jag vet inte hur.

Genererad på 392 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb