webForumDet fria alternativet

formmail.cgi

4 svar · 669 visningar · startad av Jenza

JenzaMedlem sedan feb. 200287 inlägg

Någon som kan hjälpa mig med bifogat formmail-script? Jag kan inte ett smack om cgi, och jag skulle vilja att det skickade mailet till min adress, duke@douglasadams.se, samt därefter skickar den som postade till en Thank You-sida som finns på http://www.douglasadams.se/contact/sent.html

Någon som kan ta sig an eländet och hjälpa mig?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Det är 4 saker du behöver kolla;

• Att ditt webhotell har stöd för Perl och CGI (vitalt :)).
  • Att första raden (den s.k. shebangen) som i scriptet är "#!/usr/bin/perl" överenstämmer med sökvägen till perl på din server (bortsett från citat-tecknen och #!, alltså /usr/bin/perl) Kolla detta med ditt webhotell.
  • Att servern har sendmail installerat (en vanlig mailsender under Unix, mindre vanligt på andra system) och att den ligger dit variabeln $mailprog pekar ("/usr/sbin/sendmail"). Annars får du ändra denna variabel så att den stämmer. (Kolla även detta med ditt webhotell).
  • När du laddar upp filen (scriptet) till servern; Ladda upp den som "ascii", lägg den på rätt ställe och med rätt filändelse så att webservern känner igen den som ett cgi-script (åter kolla med ditt webhotell). Sätt även rättighet på filen (chmod) till 755.

Readme-filen till scriptet.
Vanliga fel när CGI-script inte fungerar.

Känns detta helt upp åt väggarna för komplicerat så gråt inte för det. Just formmail-script har många saker som måste klaffa för att det skall fungera. Det finns många gratis-tjänster för formmail som du kan använda och börja med något enklare script tills du börjar känna att du behärskar det.

JenzaMedlem sedan feb. 200287 inlägg

Hej, tack för det. Jag tror inte det är några problem med webhotellet, scriptet ligger redan i den cgi-binkatalog man tilldelas. Ska kolla om jag fattar nåt av read me-filen, det verkar svårt att se vilka arrayer man MÅSTE ändra.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Arrayerna tror jag inte du behöver lägga ner så mycket energi på. Sidan ligger på domänen "douglasadams.se" och e-postadressen tillhör samma domän och det verkar stämma med det som du anget i scriptet. Så är övriga punkter som jag nämnde ok så bör det fungera.

SugarDaddyMedlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Det är inte alla olika sorters hiddenfält (dvs de du anger i mail-formen) som du är ute efter t ex

<input type=hidden name="redirect" value="http://www.douglasadams.se/contact/sent.html"> för tacksidan och
 <input type=hidden name="recipient" value="duke@douglasadams.se">
för din adress?

Eller läste jag helt fel?

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)