webForumDet fria alternativet

Paket av moduler

3 svar · 300 visningar · startad av nordan

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Är det möjligt att det finns paket med moduler till perl text webbpaket där man då har lagt i alla dom moduler som man brukar använda för just webben? :)

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Vilka moduler tycker du skall ingå där? :) Om vi tar ActivePerl som exempel på dist så innehåller faktiskt den en hel del moduler från installation. (Sedan är det väldigt enkelt att med PPM lägga till fler allt efter behov).

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Finns det inte så kallade "vanligare" moduler
typ CGI,DBI,HTML_TEMPLATES m.m.
Jag har inte en aninga om vilka moduler som skulle vara bra. Det var därför jag tänkte att det skulle vara bra med ett litet paktet med moduler som installeras.
Samt att det kanske hade undrlättat för mig när jag skulle installera vissa moduler på Linux typ denna http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=60331

En annan fråga finns det några begränsningar när det gäller att ha perl på windows mot att ha det på en Apache server i linux :q

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Det finns säkert någon som packat ihop ett gäng moduler och lagt dem i ett packet, men det är inget som jag vet på rak arm. Dessutom får man ju då lita på att dessa packet alltid innehåller de senaste versionerna av resp. modul. Jag föredrar att installera de moduler jag vet att jag behöver, och då hålla koll på dessa så att de är up-to-date.

Man kan säga att perl är plattformsoberoende, men det är givetvis en sanning med modifikation. Ett script kan ju både avsiktiligt och oavsiktligt vara skrivet så att det är plattformsberoende. Sedan vet jag att vissa perl-tolkar för *nix är kinkiga på radbrytningar och vill bara ha [lf] istället för [cr][lf] som du använder på windowsplattformar. Det är inte omöjligt att någon mac-version på samma sätt vill ha bara [cr] istället (därför står det ofta att man skall överföra script i ascii-mode när du laddar upp dem via ftp). Till sist - programmerar du för webben och använder Apache förväntar sig den oftast att du har en s.k. shebang i början av scriptet som talar om var perl-tolken ligger. Detta behöver du aldig tänka på i ex. IIS.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)