webForumDet fria alternativet

Udda fråga...CGI kontra NET

14 svar · 572 visningar · startad av Han-Solo

Han-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg

Var på arbetsintervju++ idag... pratade bland annat med en där som gjorde webbverktyg i CGI.... det är ju sånt ni kan här i detta forum! :)

Enligt honom kunde man genom att ladda moduler hit och dit in i apache's kärna och på så sätt få en otrolig prestanda, enligt honom... må så vara! Men då kommer jag som nyutexaminerad student med .NET kunskaper och allt hamnar på ända... ok... ni må vara M$ motståndare men nog får man väl bättre prestanda med en bra skriven .NET dll??? kanske tom mycket bättre prestanda, eller???

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Ämnet är väl mer dot net vs. apache...

Alltså, CGI står för Common Gateway Interface och det är alltså inget språk i sig. Man kan skriva CGI i till exempel C eller varför inte Perl.

Över lag är väl CGI lite ute idag. I alla fall på det sättet det användes för 5-7 år sedan. Andra tekniker har tagit över mycket av funktionaliteten. Till exempel ASP, JSP och PHP.

Att hacka CGI i Perl bara för prestandan verkar lite konstigt enligt min mening.

OK, jag köper att det är snabbare. Om han säger det så har han nog rätt. (Vi får förutsätta det!)

Det är VÄLDIGT mycket man kan göra för prestanda och val av språk kommer väldigt långt ner på i alla fall min lista!

Man kan använda olika trix och knep som ökar prestandan avsevärt.

Prestanda kan också tolkas i ett vidare begrepp om man betänker kontinuitet och över längre sikt.

Företaget kanske får det lättare att hitta folk som kan hacka ASP, JSP eller PHP än CGI i Perl!?

Det finns tjänster på Internet som går så långsamt, så långsamt...

Om man kollar på filändelsen kan det stå både .asp, .php eller något helt annat och om man funderar på vilken databas som används är förmodligen även den vrålsnabb.

Som bekant kan allt missbrukas, så även tekniker för Internet!

Webbverktyg
Ja, du! Jag har verkligen ingen anig om varför man vill ha ett webbverktyg i cgi och Perl!

Vad är det för tomtar på det där företaget!? Vete fasen om jag skulle våga arbeta där... Rent instinktivt känns det inte så effektivt.

Ett webbverktyg har man främst för att få ett webbaserat gränssnitt mot databasen så man kan skriva texter för en hemsida.

Det är grunden i alla webbverktyg och sen kan man göra det mer eller mindre avancerat.

Jag är skeptisk! :-)

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Jag tycker det låter som man jämför päron och apelsiner. CGI är inte världens snabbaste interface, men det är inget likamedtecken mellan CGI och Perl. Använder du Apache och programmerar i perl och är ute efter prestanda använder du inte CGI utan antagligen mod_perl som är Apaches egna interface mot perl. Även PHP kan köras via CGI-interfacet, men samma sak gäller här, kör du Apache använder du antagligen mod_php.

Kör du istället Windows och IIS så finns även här ett alternativ nämligen Perl for ISAPI som är mycket snabbare än CGI-varianten.

Men, det som gör CGI till en nackdel - att det är gammalt, kan även ses som en fördel; det är det interface som är mest spritt och har störst stöd på olika plattformar och serverapplikationer. Prestanda - portabilitet.

Ten Perl Myths

OK... jag blev lite skeptisk när jag var där... och jag uttryckte även detta... så vill man anställa mig så blir det nog att försöka omvända dem lite... ;o) Ny anställd och kommer in och ska ändra en massa... ja-a, vi får se hur det blir! =)) Man måste ju börja någonstans.

Jag tror man är ute efter lite nytt blod... lite nytt tänk!

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

Han använder nog mod_perl, iaf om han pratar om att ladda in saker i själva apache.. jag kan iaf säga att han har rätt i att det går tokfort ;)

Men om någon teknologi ger ett program som kör en millisekund snabbare än det andra spelar nog egentligen inte så stor roll, det viktigaste för mig är att det går snabbt att utveckla och att det blir bra, stabilt och skalbart.

Snabbt också givetvis, men det blir det ju bara man ser till att göra rätt ;)

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

... men nog får man väl bättre prestanda med en bra skriven .NET dll???

I Apache på en Sparc-kärra? Tillåt mig tvivla. ;)

Saken är ju så, att alla kör inte IIS på Windows. Och det kan finnas andra anledningar till det än rent MS-hat. Vill man bli en mångsidig webbutvecklare så lär man sig både .NET och mod_perl (och mod_php, JSP och gärna några till). Man behöver inte ha djupa kunskaper inom alla områden, men man bör i.a.f. ha övergripande kunskaper och en vilja att lära sig nya saker i mån av behov.

Se skoltiden som en utbildning på hur du lär dig nya saker. Se det inte som så att de tekniker du lärde dig i skolan är de tekniker du skall använda dig av i arbetet, punkt slut. Du har användning av dina .NET-kunskaper även i andra sammanhang (om du läst C# är språnget inte sådär fruktansvärt långt till Java, t.ex.).

I det här yrket är inte utbildningstiden slut när du gått ur skolan. Den har tvärtom bara precis börjat. Och det är en av de stora fördelarna med att arbeta inom IT-sektorn. :)

Jo jag har märkt det... jag hade precis lärt mig göra prestandasnåla sidor i asp och php när .NET kom...

perl och cgi trode jag var STENÅLDER?!

decentMedlem sedan nov. 200227 inlägg

Inte att förglömma att det dock kan vara riktigt roligt att skriva CGI:er i C. :)

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

perl och cgi trode jag var STENÅLDER?!

Beror nog på var man jobbar. Där jag jobbar är både Perl och CGI i allra högsta grad levande (jag jobbar med både nyutveckling och underhåll).

Är snabbhet en hög prioritet så finns som sagt mod_perl. Har ingenting med CGI att göra.

Jag gillar perl för att det är så otroligt snabbt att jobba med. Fick t.ex. nyligen i uppdrag att plocka ut valda celler ur ett Excellark (som hela tiden uppdaterades) och skapa en rapport av det på intranätet. Fick uppgiften när jag kom kvart över sju på morgonen, och var helt oförberedd (det var akut), och jag var färdig innan kaffet tio i nio. :)

När man har så bråttom blir ju koden därefter, och det kan väl ses som en av nackdelarna med Perl. Kan bli ganska oläsbart för utomstående. :e

ok... inte för att vara på styva linan... men 1,5h??? :e

Hur som helst... jag ska ta och lära mig lite mod_perl. Får se hur lång tid det tar att göra en "Hello world" :)

Vad? Tycker du det tog för lång tid eller? ;) Större delen av tiden skulle jag tippa på gick åt att leta info om excels (eller office-paketets) API. Jag pillade lite med det förrut, minns inte om det var 97 eller 2000, men de hade i alla fall ändrat på det så dokumentationen som jag hade stämde inte. Men detta är ju oavsett programspråk. Men Perl är ju rena fröjden att koda, det är nästan som att skriva poesi... eller nåt :p

Gamla perl-program som är designade för CGI kör ju lika bra med mod_perls CGI-emulering, så att gå över från naitive-CGI till mod_perl tar inte så lång tid... (bara att lägga till några rader i httpd.conf om man har lite tur ;))

Jojoxx: vad använde du för nått för att pilla runt med officefiler?

nån excel-modul från CPAN?

lite OT men är bara nyfiken.. ;)

Nej, jag använde Win32::OLE.

HansenMedlem sedan aug. 2000374 inlägg

Kika på Spreadsheet::WriteExcel, ett plattformsoberoende alternativ.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)