Ämnet är väl mer dot net vs. apache...
Alltså, CGI står för Common Gateway Interface och det är alltså inget språk i sig. Man kan skriva CGI i till exempel C eller varför inte Perl.
Över lag är väl CGI lite ute idag. I alla fall på det sättet det användes för 5-7 år sedan. Andra tekniker har tagit över mycket av funktionaliteten. Till exempel ASP, JSP och PHP.
Att hacka CGI i Perl bara för prestandan verkar lite konstigt enligt min mening.
OK, jag köper att det är snabbare. Om han säger det så har han nog rätt. (Vi får förutsätta det!)
Det är VÄLDIGT mycket man kan göra för prestanda och val av språk kommer väldigt långt ner på i alla fall min lista!
Man kan använda olika trix och knep som ökar prestandan avsevärt.
Prestanda kan också tolkas i ett vidare begrepp om man betänker kontinuitet och över längre sikt.
Företaget kanske får det lättare att hitta folk som kan hacka ASP, JSP eller PHP än CGI i Perl!?
Det finns tjänster på Internet som går så långsamt, så långsamt...
Om man kollar på filändelsen kan det stå både .asp, .php eller något helt annat och om man funderar på vilken databas som används är förmodligen även den vrålsnabb.
Som bekant kan allt missbrukas, så även tekniker för Internet!
Webbverktyg
Ja, du! Jag har verkligen ingen anig om varför man vill ha ett webbverktyg i cgi och Perl!
Vad är det för tomtar på det där företaget!? Vete fasen om jag skulle våga arbeta där... Rent instinktivt känns det inte så effektivt.
Ett webbverktyg har man främst för att få ett webbaserat gränssnitt mot databasen så man kan skriva texter för en hemsida.
Det är grunden i alla webbverktyg och sen kan man göra det mer eller mindre avancerat.
Jag är skeptisk! :-)