The_LMedlem sedan okt. 2001154 inlägg
Jag vill skicka en url tillsammans med mitt login o lösen till ett cgi-script. Det funkar inte att sätta ?name=namn osv efter url-en, för det är väl bara till get-metoden man kan göra så?
Hur ska jag göra för att skicka namn o lösen till en sida som använder sig av post?
Jag vill alltså skicka allt i en sträng. Inte använda mig av några formulär.
//The_L
RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg
Vad menar du med "en sida som använder sig av post"? Du använder ju inga formulär?
Jag kanske var oklar i min forulering. Sidan som jag vill skicka mina uppgifter har såklart formulär. Denna sida ligger på en server och jag kan inte gå in o ändra i den. Men jag vill skicka min info direkt till scriptet som ska ta emot dessa inmatade värden(login och lösen) med url:en så jag slipper mata in dessa värden i denna sidas formulär. Jag vet att det går när scriptet jag ska skicka till använder sig av get, men jag är inte säker på det går när det använder sig av post. Hmm, vet inte om det blev nåt klarare, men, men...
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
När du skickar med data med URL'en på det viset är det metoden GET som används. Använder du metoden POST så skickas datat separat och då inte som en del av adressen. Detta är alltså en del av skillnaden mellans dessa 2 metoder. Vill du skicka data med POST från en klient (webbläsare) utan ett synligt formulär kan du lägga datat i hidden-fält som du antingen submit'ar med en vanlig submit-knapp eller via en länk m.h.a JavaScript. Ur säkerhetssynpunkt är detta naturligtvis helt förkastligt, men det vore det ändå att skicka den med adressen eftersom du ändå hårdkodar det i dokumentet. Vill du skicka data med metoden post FRÅN ett perl-script till ett annat använder du modulen LWP.
Ok, jag testar lite o ser vad som händer.