JoakimMedlem sedan dec. 199986 inlägg
Tjo!
Vilket är det bästa och snyggaste sättet att förändra storleken på en bild? Tanken är för ett nyhetsscript jag håller på med. Användaren skall skriva nyheten och kunna ladda med en bild upp på servern. Denna skall automatiskt få en rimlig storlek för att passa in på sidan. Någon som har nån dunderbra idé? Servern för den aktuella sidan är FS-data. Vilken om jag inte minns fel kör redhat.
Trevlig helg!
// Joakim
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Det kollar du enklast med FS-Data vilka moduler de har/kan tänka sig installera. Eller vilka andra fristående applikationer som kan tänkas finnas tillgång till. Perl-moduler finns på CPAN.
Var ute efter lite mer konkreta tips, erfarenheter och ideér :D
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Själv kör jag mest Win32-system så jag har inte några konkreta tips på unix-applikationer som jag kan rekommendera, men kika in på Unix forumet så kan du nog få en del tips på program. Vad det gäller perl-moduler är image-magick väldigt kompetent (ligger även på CPAN).
Men som sagt, eftersom du inte kör servern själv så får du ju rätta dig lite efter vad som erbjuds.
Det är väl i första hand perl-moduler jag är ute efter. Men jag kanske var lite för optimistisk i mina tankar att det skulle finnas gott om såna? =)
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Jo, som sagt, det finns CPAN-moduler för bildhantering i Perl. PHP-versionen av GD är väldigt populär, och jag har ingen anledning att tro att Perlgränssnittet till den skulle vara sämre.