webForumDet fria alternativet

Hämta info från db, från annan site?

3 svar · 224 visningar · startad av Lazerzubb

LazerzubbMedlem sedan mars 2000542 inlägg

Jag har en access databas, nu vill en annan webbsida använda den information, de vill kunna hämta information från databasen och kunna lägga till, det ska dock gå att göra från deras webbsida, men inte med vanliga frames.
Hur gör jag för att hämta och lägga till info i min databas från en annan webbsida?
Jag tror man ska göra det med Perl eller?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det går inte om servern inte ligger i samma nät, som det inte verkar att den gör i det här fallet. Du kan alltid skapa en liten enkel webservice på din burk, och sedan skicka data till det dokumentet från en utomstående sida. Jag kan inte Perl speciellt bra, men något sånt här skulle det kunna se ut rent psudeo-kodiskt. :)

SidaPåDinBurk.pl

#!usr/bin/local

@myQS = split ( "&", $ENV{'QUERY_STRING'} );

for ( $i = 0; $i < scalar ( @myQS ); $i++ ) {
     @keyAndValue = split ( "=", @myQS[ $i ] );
     push ( @myKeys, @keyAndValue[ 0 ] );
     push ( @myValues, @keyAndValue[ 1 ] );
}

// Nu finns alla variabelnamn i arrayen @myKeys
// och alla variabelvärden i arrayen @myValues.
// Nu återstår det bara att skyffla in det db:n :)

SidaPåAnnanBurk.html

<a href="http://www.dinserver.se/SidaPåDinBurk.pl?variabel=värde&variabel2=värde2">Lägg till!</a>

Hoppas att du hängde med på hur jag menade. Du måste alltså skicka din data till en sorts webservice som lägger till den i databasen, antingen via GET ( Som i mitt exempel ) eller via POST.

LazerzubbMedlem sedan mars 2000542 inlägg

OK, hängde inte riktigt med.
Vi kan ta ett exempel.
På Aftonbladet (eller någon liknande stor tidning) så finns det oftast olika söktjänster, typ sök sista minuten / bilar, då hämtar de ju info från en databas som inte är deras.
Hur gör det de? med Perl?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Om deras "klienter" använder en DBMS-server, som t.ex. MS SQL-Server, MySQL, Oracle, eller liknande, som man kan ställa in att ta emot kopplingar utifrån kan de använda sig av klienternas databaser. I ditt fall handlade det om en Access-databas, en fildatabas, som inte kan kommas åt utifrån utan att ladda ner den först. Då måste du använda dig av en sorts webservice, en mellanhand, för att kunna lägga till data i databasen.

Från den andra websidan måste man då först koppla mot din webservice, som sedan skickar informationen vidare till databasen. Din webservice kan du skriva i nästan vilket språk som helst, klienten bryr sig inte om det - inte heller databasen. Du ska alltså skriva ihop ett dokument som först tar emot data från den andra websidan, och sedan lägger till den informationen i en databas.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)