Är det någon som har tips om tutorials gällande löseordsskydd (Loggin) med perl?
Eller är det någon som enkelt kan förklar hur detta fungerar.
Jag tänker då på sånna sidor som man får en inloggningsruta på samma sida som förstasidan och där det står Ej inloggad men när man loggar in står det Välkommen Nordan och alla länkar under fungerar.
Vet ni lite om det skriv in en rad tack :)
Lösenords sidor
4 svar · 310 visningar · startad av nordan
Det bästa (säkraste) sättet är att använda operativet för att skydda filer och mappar så att skyddet ligger på filsystems-nivå. Det näst bästa är att använda de funktioner som webbservern tillhandahåller, och efter det att använda serverside script. När du scriptar är det enklast att kolla efter en sessioncookie, saknas denna kan du anta att användaren inte är inloggad och visa den information (ett inloggningsformulär exempelvis) du vill, finns cookien där (med rätt värde) kan du anta att användaren är inloggad och visa något annat.
Exempel hittar du här.
Så att lösenords skydda en mapp med .htaccess är rätt ok asså?
Ja, det tycker jag. Sen får du se till att du inte har några andra tjänster eller program igång som skapar säkerhetshål -- ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Har ett exempel på det här:
http://www.kodarkivet.com/?scriptid=108
Jag föredrar den här typen av inloggning framför databas i många fall. Undantag är när det börjar bli många personer som ska ha access till katalogen... då rekommenderas databas.