webForumDet fria alternativet

CGI-Problem

9 svar · 272 visningar · startad av nigge

niggeMedlem sedan feb. 2002206 inlägg

Tjena,
Jag har problem med CGI skript.
En gästbok jag försöker lägga in på min sida.

När jag skrivit in rätt sökväg i .pl filen och lagt in det rätt oså på servern, och går in på sidan,
så ser jag pl filen som en vanlig text fil. Jag har laddat ner och installerat perl på servern, som är min EGEN, antagligen måste jag konfigurera den, kan någon hjälpa mig med detta?`:)

kontakta mig gärna över icq, det underlättar.)
nr är 30779655
TACKAR
Nigge

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Jepp, servern måste konfigureras för att den skall känna igen .pl som perl-script (eller en hel katalog om man vill så). Har du installerat ex. ActivePerl och kör IIS så skall ActivePerl-installationen automatiskt konfigurera IIS åt dig. Kör du Apache hittar du konfiguration-inställningarna i filen "httpd.conf". Detta hör dock med hemma på endera IIS-forumet eller Apache-forumet (eller PWS om du kör det).

------------------
/ J

Jovisst, men nu e det så att jag inte kör IIS, körde PWS, men medans det va på kunde jag inte gå in på några internet sidor,
inte heller nå min egen sida UTIFRÅN,
så nu kör jag ett prog som heter Lil´HTTP server. som funkar klockrent förutom problemet med skriften,

nån ide hur man konfigurerar då?.
det finns en katalog som heter CGI-BIN, och dom har på en exempel sida använt cgi skrift.
men inget om hur man konfigurerar.

Saxat ur Lil' HTTP:s dokumentation

PERL type CGI's cannot be executed on Lil' HTTP at this time.

Vill du snabbt komma igång och leka med perl-script via CGI på en webserver utan att behöva fundera över hur man installerar perl och konfigurerar webservern för det rekommenderar jag Sambar som har perl med och konfigurerat från installation.

Red. felstavning.

------------------
/ J

[Redigerat av Jojoxx den 03 feb 2002]

Det var VÄLDIGT avanserat,
Sambar alltså.
hajjade itne riktigt vad man skulle ändra,
fick inte ens igång det:)
använder 2 ip adresser på den datorn,
en ut mot internet och den andra mot nätverket.

Det är en av de enklaste HTTP-servrar jag vet med stöd för CGI, så det är nog ändå ett bra ställe att börja på. Det var länge sedan jag körde sambar, men installera det, starta sambar och knacka in adressen 127.0.0.1 (alltid localhost). Under installationen skall det finnas (fanns förrut i alla fall) en mapp med cgi exempel. Dokumentationen är också enkel.

------------------
/ J

Jag försökte det,
men det står att http:proxyn redan används av en annan ip adress.
detta är inte så förvånande eftersom jag har 2 ip adresser på datorn,
(två nätverks kort, ett som går ut mot internet, och det andra som går igenom wingate och sen till nätverket.)

Dubbla nätverkskort är i sig inget problem, men är det en programkrock med wingate (som är en proxy) får du avaktivera det så länge och lösa den konflikten sen.

------------------
/ J

Program krock kan jag inte tänka mig att det är.

Det gamla programmet, Lil´HTTP som visserligen inte stödde perl. men det funkade ju hur bra som hellst.
bara man valde vilken ip adress den skulle använda.

Några förslag på hur det kan lösas`?

Sambar har en inbyggd liten proxy (som du kan läsa i dokumentationen), och det är mycket väl tänkbart att den krockar med wingate. Lil' HTTP saknade denna funktion och ställde då heller inte till några problem. Det enklaste sättet är ju att prova sig fram. Stäng av wingate så ser du.

Sen är ju frågan om du verkligen utnyttjar wingate som proxy eller om du bara använder det för internet-delning. I så fall är det betydligt enklare att använda en vanligt router-programvara (som ex. Winroute) eller en fristående router. Detta gör att du inte behöver ha någon proxy-klient installerad på varje dator i ditt hem-nätverk och kör du en fristående router (1000-1500:-) så behöver du inte ha fler än den datorn som du jobbar med igång. Detta hör dock mer hemma på LAN & WAN forumet, och har säkert diskuterats där ett antal gånger vilket kan vara matnyttigt läsning.

------------------
/ J

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb