Jag har hållit på med ASP lite grann, dock har jag inte gått in för det riktigt utan kan det bara lite halvt, men nu tänkte jag att om man ska göra en applikation som är mycket krävande - då klarar ju kanske inte ASP av det?
Det beror på. Kodar man allt i vbscript kan man nästan garantera ett misslyckande, men använder man serverkomponenter kan det kanske gå bra (så bra som det kan gå med MS-produkter §e ).
Nu tänkte jag fråga: Perl, klarar det av mer än ASP?
Nej. De klarar av exakt samma saker, en del är lättare i Perl, en del är lättare i vbscript.
Hur är det i prestanda?
Det beror på hur man använder det. Kör man det som en modul under ex.vis. Apache är det snabbt, men om prestandan blir lidande kan man göra tillägg i C som gör det ännu snabbare.
Hur sparar man data när man programmerar i t ex Perl?
I filer, databaser eller på månen, allt som behövs är de rätta tilläggen.
Är det lätt att lära sig?
Hm... Perl har en hel del features som verkar förvirrande, och det ser ju onekligen ut som rappakalja, men det är faktiskt förvånansvärt intuitivt på många vis.
Vad bör jag satsa på att lära mig?
Kan du redan ASP är det kanske en idé att fortsätta med det och lära dig de mer avancerade grejerna, men om du vore som jag så skulle du lära dig och försöka bemästra båda två :)
Hur svårt är egentligen CGI att lära sig?
Inte särskilt. Pratar vi om CGI som teknik så är det inte lika gulligt som ASP, men på grund av dess minimalism lär man sig hur allt verkligen funkar, vilket ASP döljer för en (om man inte vet vad man gör).
Vad menas med CGI?
Common Gateway Interface, ett programmeringsgränssnitt som låter ett program starta ett annat program, och använder en del rätt simpla tekniker för att låta dem kommunicera. CGI är väldigt resurskrävande, eftersom det kräver att man startar en ny process (which means "läsa in hela programmet, även scripttolken som kan vara jävligt stor, och sedan köra det") för varje förfrågan, vilket kräver en himla massa mer arbete för operativsystemet än om man gör som i exempelvis ASP där varje förfrågan startar en ny tråd eller "lättviktsprocess" (läs in scripttolken en gång, läs sedan bara in scripten vid sidförfrågan och använd den inlästa scripttolken för att köra scriptet). CGI används väldigt sällan dock, de flesta som har vett i skallen och kör Perl på webbservern använder en modul som gör att man slipper starta en massa nya processer och använder lättviktsprocesser i stället.
Är CGI och Perl samma sak?
Nix, som du kanske redan gissat. CGI är en teknik för att få ett fristående program att kommunicera med webbservern, och CGI kan skrivas i så gott som alla språk, inte bara Perl utan även C, Python Pascal och så vidare. Rent teoretiskt sett skulle man kunna implementera ASP som en CGI-teknik, men man skulle antagligen vinna Nobelpriset för bortslösade arbetsinsatser om man gjorde det. Faktum är att ASP också är ett programmeringsgränssnitt som teoretiskt sett kan använda alla upptänkliga programmeringsspråk, även Perl. Men Perl är ett vanligt programmeringsspråk, som inte nödvändigtvis behöver ha ett dyft med webben att göra.
------------------
Vaddå HTLM design? Jag e UTVECKLARE för fan! /mrblonde
[Redigerat av spango den 04 jan 2002]
[Redigerat av spango den 04 jan 2002]