webForumDet fria alternativet

Läsa av mail

8 svar · 250 visningar · startad av elektron

elektronMedlem sedan dec. 200019 inlägg

kan man göra så att ett cgi script kan logga in på ett pop3 konto, läsa mailen och spara dem i en databas?

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

Kan man väl ;) Kolla in modulen Net::POP3 (eller Mail::POP3Client fast jag vet inte hur bra den funkar)...

Fv02Medlem sedan juli 20001 048 inlägg

är åxå intresserad av ämnet, men jag förstod inte vad du menade riktigt där Muzzafarath.

en tydlig förklaring vore super :)

------------------
weeee!

emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

Det Muzzafarath menade var att de funtkioner man behöver finns i modulerna Net::POP3 eller Mail::POP3Client
http://search.cpan.org/doc/GBARR/libnet-1.0703/Net/POP3.pm
http://search.cpan.org/doc/SDOWD/POP3Client-2.7/POP3Client.pm

BrianMedlem sedan sep. 2001341 inlägg

Sökte lite på hur man gör för hämta e-post från ett pop-konto. Hittade denna tråd.

Nu en fråga. Är det snart enbart moduler i PERL? Visserligen underlättar de arbetet, men är det någon mer än jag som tycker att det snart bara är moduler kvar? Även om det bara är 'standardfunktioner' så tycker jag att de tar bort en del av nöjet med programmeringen, även om det i vissa fall är kraftfullt.

Förstår ni vad jag menar?

[Redigerat av Brian den 07 nov 2001]

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Nja... jag håller nog inte med dig. Att göra allting moduluppbyggt gör det flexiblare än att hårdkoda allting för varje applikation du skall göra. Varför uppfinna hjulet om och om igen? Jag brukar själv skriva egna moduler som innehåller just de funktioner som jag ofta använder.

Sedan underlättar det ju mycket när du som i detta fall skall använda protokoll och sockets. Att slippa sitta och läsa igenom tonvis med RFC's som du skulle få göra om du skall skriva allt från grunden.

------------------
/ J

BrianMedlem sedan sep. 2001341 inlägg

Håller med dig till viss del, men inte i allt. Det blir inte bra om det blir för mycket färdigt som standard, även om det spar en del arbete.
Se på VB. Man behöver bara peka ut en orcledatabas, välja om man vill ha formulär och listor, och sedan trycka på en knapp, så har man en funktionell databas med formulär och allt i VB.
Mycket praktiskt och bra, men inte speciellt kul.

Nu en liten fundering.
I den nedre av de två länkar som finns ovan, beskrivs hur man använder modulen Mail::POP3Client. Det finns även ett litet mindre kodexempel.

Är det någon som vet vart det finns någon pedagogiskt upplagda exempel på hur man använder dess olika methods?

Har kikat på 'perlfaq' och 'perl.com' utan att hitta något bra exempel, eller beskrivning på hur man använder dessa methods.

Den lilla beskrivning som finns i dokumentet, är väldigt kort och inte så beskrivande.

[Redigerat av Brian den 08 nov 2001]

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

Se på VB. Man behöver bara peka ut en orcledatabas, välja om man vill ha formulär och listor, och sedan trycka på en knapp, så har man en funktionell databas med formulär och allt i VB.
Mycket praktiskt och bra, men inte speciellt kul.

Om du tycker att det verkar kul att skriva en Oraclekompontent till VB, gör det då. Du är liksom inte tvingad att använda den komponenten som följer med ;). Samma sak med Perl, vill du inte använda någon av modulerna som kan hämtas från CPAN kan du ju skriva en egen.

------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e

ZreoXMedlem sedan juli 200159 inlägg

Jag har en del exempel på dels att hämta mail och dels formatera ut dess MIME data, även skickning för PERL på adressen:
http://www.quickmess.com/kodarkivet/index.php?url=subcategory.php?katid=12

POP3Client fungerar mycket bra!

------------------
Kodarkivet
----------------------
Kodarkivet

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb