patrik2002Medlem sedan okt. 2001258 inlägg
Jag har laddat ner ett script och det står att det är fel på $dbdir(den här)
här är raden:
# The directory to store all the information in
$dbdir = '/home/httpd/data/atdot/';
och här är förklaringen i readme:
Next, create your data directory. This is the directory (local path, NOT
a URL) pointed to by $dbdir. This directory must be owned by the same user
your web server runs as (usually nobody). It should be mode 0700.
Kan nån förklara vad det är jag ska göra
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Scriptet vill ha en katalog som det kan spara data i. Skapa in katalog för detta på din server och ange den lokala sökvägen till den i variabeln $dbdir.
------------------
/ J
Jag är nybörjare på perl så skulle du kunna ge ett exempel.min hemsideadress är www.surfwideweb.f2s.com om det är till någon nytta
Nej, URL'en har ingenting med del lokala sökvägen på servern. Läs här om skillnaden. Läs på ditt webbhotells FAQ hur du tar reda på denna sökväg.
------------------
/ J
Ok,så om jag fattat det rätt är allt jag behöver skriva documen root i t ex en fil som heter test.pl och då kommer allt att stå.Är det inte isåfall lättare att bara skriva document root där ja ska skriva $dbdir?
Ett annat problem jag har är att jag inte kan publicera mina cgi script ja får bara upp felet internal server error
Är det inte isåfall lättare att bara skriva document root där ja ska skriva $dbdir?
Nja, du vill ju inte lägga datafilerna direkt i document-rooten utan i en underkatalog någonstanns. Men du kan använda enviroment-variabeln för att ta reda på dokument-rooten och sedan utgå därifrån.
Ett annat problem jag har är att jag inte kan publicera mina cgi script ja får bara upp felet internal server error
Då har du antagligen något fel i ditt script. Har du inte tillgång till loggfilerna så kan du prova att använda;
#!usr/bin/perl
use CGI::Carp qw(fatalsToBrowser);
I början av scriptet så kanske du får lite bättre felmeddelande att felsöka på.
------------------
/ J
vadå ska jag skriva $ENV{document_root}
eller bara document_root?
Det hjälpte inte med det där scriptet du skrev (fatalsToBrowser)
Tack ändå.Om ud kommer på någon lösning kan du väll skriva den eller vill du ha hela config.pl scriptet och kolla om allt är rätt?
Jag misstänker att mitt webhotell inte har några moduler så var kan jag få tag på de vanliga enklast?