MtheFMedlem sedan juli 200127 inlägg
Försöker göra en hemsida med tre frames där i en av dem hela tiden en sökväg står. Det skulle gå bra om man laddade om den hela tiden när de andra framesen ändras, Men jag vill bara ändra en textrad. (slippa ladda om bilder med mera).
------------------
ursäkta formuleringen ;)
Kanske ska förtydliga lite.
I en frame körs ett cgiscript som bläddrar i en fil. Detta script kommer via html kalla sig sjäv med "..?path=hej\du" typ. I en annan frame skall en statusrad visa vad 'path' är lika med. Denna frame skall inte uppdateras helt, utan bara den statusraden. Hoppas någon orkar fatta, som är bra på detta :)
------------------
ursäkta den bristfälliga formuleringen ;)
HansenMedlem sedan aug. 2000383 inlägg
Kankse du kan förtydliga det lite till?
------------------
Hansen
c.h@ngmedia.com
Jag vill att ett script uppdaterar en textrad i en frame (inte hela), och håller den uppdaterad. Den ska på något sätt få infrmation från den andra framen. Dvs när den andra framen uppdateras skall den första framen uppdatera en textrad.
Hoppas det blev lite tydligare. Be om en till förklaring anars ;)
------------------
Peter_BMedlem sedan apr. 2000595 inlägg
låter som om du kanske vill titta lite mer på javascript?
------------------
PeterSign v 2.3.36
Oki, e på väg dit. Kanske får någon anledning att fråga mer här snart.
Tjao
------------------
JAG BLIR SÅ SUR!!
Har äntligen hittat lite info om att ett perlscript kan styra flera frames sammtidigt. Tyvärr kan jag inte hitta något exempel, inte heller någon vettig hjälp på nätet. Över allt man frågar blir man bara vidareskickad till javascript, eller oxå säger de att det inte går, eller i värsta fall totalt ignorerar vad man skriver och svarar på något helt annat...
NÅGON som har någon aning om något angående detta här???
/MtheF
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Nja.. skall du använda perl-script får du vara beredd att ladda om hela sidan. Är det bara ett text-fält på sidan du vill ändra är det nog JavaScript som gäller. Perl-script körs som bekant på servern och returnerar (vanligtvis) en ren html-sida till klienten, du kan inte tala om att du bara vill ta emot en viss del av en sida.
------------------
/ J
Detta står i Perlmanualen.
It's possible for CGI.pm scripts to write into several browser panels and windows using the HTML 4 frame mechanism.
Kan någon förklara för mig vad annars de kan mena?
/MtheF
I en frame, eller in iframe (inline frame) som även ingår i html 4 rekommendationen laddas ett nytt dokument. Läs mer om frame här.
------------------
/ J
Jag vet hur frames funkar. Men det hindrar ju inget! Och jag vill få det att funka, JAG VILL JAG VILL JAG VILL!!!
Om det nu inte skulle funka att låta ett script skicka info till flera frames samtidigt, vad menas i sådant fall med manualens [CGI->Working with frames]?
Tacksam om någon förklarar för mig, innan jag ger upp det här Jordelivet och går över till VB eller nått annat tragiskt.
Har du citerat manualen rätt står det faktiskt into och inte info. Men visst kan du skicka information till olika frames, det är ju det du gör när du laddar en sida i den. Men det står inget någonstanns om att du kan byta ut en del av en sida utan att ladda om den. Detta är inget specifikt för Perl utan i http's natur.
Du kan tala om för perl att du skall skicka iväg det som ligger i bufferten från ditt script och på så vis skapa en kontinuelig dataström. Men det hjälper ju inte långt eftertsom du inte kan "spola tillbaks" och ersätta med något annat (byta ut en del av en sida).
------------------
/ J
OPS!
Så går det när man inte läser vad man själv skriver, Fy på mig.
Att det inte går att uppdatera en textrad har jag listat ut för ett tag sedan, nu är problemet inte riktigt lika dant.
Problemet är att låta ETT script köras EN gång och skapa tre sidor. Först en sida som skapar framesen, sedan en sida för vardera frame.
Det torde vara lite tydligare.
Tack för den Djupa förståelsen för mitt beteende
/MtheF
Nej, du kan inte ha 1 script som körs en gång för att skapa 3 dokument. Det är inte heller i enlighet med https/htmls natur. Webbläsaren begär ett dokument. Den får tillbaks en sida som den tolkar som en frameset-sida med 2 frames. Då begär den de 2 dokument som hänvisas till från framesetet och servern är förhoppningsvis snäll och skickar tillbaks dem. Det är alltså inte förrens frameset-dokumentet är laddat som webbläsaren vet vilka dokument den skall begära (de kanske inte ens ligger på samma server).
Däremot kan du ha 1 script som returnerar 3 sidor på 3 anrop.
------------------
/ J
Oki.
Som följdfråga kan man tänka sig:
vad händer om man skriver typ
$q = new CGI;
print $q->header(-target="f1")...;
$v = new CGI;
print $v->header(-target="f2")...;
Bara en liten undran vad som kommer hända. (Syntaxen är bara ungefärlig)
/MtheF
Det finns en header-sträng som säger "target" eller "window-target". Webbläsarstödet var när jag tittade på det i princip obefintligt (jag skall inte säga hur det är med IE6/Mozilla0.9x) men det spelar inte så står roll. http-headern skickar du först i dataströmmen, före själva dokumentet. När du väl avslutat headern kan du inte skicka en ny i samma överföring.
------------------
/ J
Tack så mycket. Det lättar att slippa leta mer. Det står ju så himla mycket skräp ute på internet.
MVH en lugnare MTHEF