nordanMedlem sedan juni 2000929 inlägg
Vad säger ni om perl är det ett språk som man kommer ha nytta av i framtiden eller vad tror ni?
Läste för ett tag sen att CGI script inte längre var så populärt som förr men det kanske finns andra använningsområden för Perl?
Vad tycker du?
------------------
/nordan
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Jag skulle vilja säga att perl har fått lite mer konkurens på sista tiden, men personligen tycker jag att perl har många kraftfulla funktioner som gör att perl står rätt stadigt i konkurensen. Sedan har ju en del funktioner som ex. regexp smittat av sig till andra scriptspråk så att de går att använda där med.
Ang. CGI så är det väl samma sak där, det har fått mer konkurens i.o.m. ASP, men inte tycker jag det blivit mindre populärt. PHP ex. använder ju samma interface (CGI), och det tänker inte många på som jämför PHP och CGI, vilket är en helt fel jämförelse (som att jämföra "päron" med "frukt").
Visst går perl att använda till andra saker än CGI-script. Det finns t.o.m. GUI moduler för Win32 så du kan skriva windows-applikationer om du skulle vilja det, men annars används det väl mest som shell-script.
--- Tillägg ---
Fråga på ASP-forumet får du som om du får samma svar ;)
------------------
/ J
[Redigerat av Jojoxx den 16 okt 2001]
RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg
PHP ex. använder ju samma interface (CGI) ...
PHP kan köras som CGI, men det vanligaste är att PHP körs som en modul i Apache och därmen utnyttjar Apaches API. Man kan å andra sidan köra Perl på det sättet också (mod_perl), och det går mycket mycket, snabbare än att köra Perl som CGI. Så begränsningen ligger inte i Perl, utan i CGI-gränssnittet.
Ang. Perls användande så är nog ASP vanligare, jo. Men personligen tycker jag Perl är mycket roligare att jobba med. Och behov finns av både ASP-kodare (VBScript) som Perl-kodare. Web-miljön där jag sitter består av 50% NT och 50% Solaris. Och på Solaris-sidan är Perl mycket vanligt förekommande. Både för administration och som webapplikationer (vi använder även mod_perl i vissa stora applikationer). Jag använder även Perl en del när det gäller att administrera NT-burkar, bara för att det är så otroligt smidigt. :)
Läste förresten att PPMs datasystem (där man kan logga in och byta fonder m.m.) till stor del drivs av Perl. Så visst är Perl användbart.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
HansenMedlem sedan aug. 2000383 inlägg
Hej,
Jag håller med Robban, man kan använda perl till det mesta.
Här om dagen så tröttnade jag på att min telefonbok i mobilen var i osync, perl kom till min räddning. Några rader perl och så hade jag fått över mina outlook kontakter till mobilen, på mitt eget sätt.
------------------
Hansen
c.h@ngmedia.com