webForumDet fria alternativet

Sms

2 svar · 186 visningar · startad av Jösse

JösseMedlem sedan sep. 20007 inlägg

Hallo jag vet ej vad jag ska skriva denna fråga så det får blir här...

Jag har en lärare som påstår att man kan skapa ett vanligt sendmail formulär och sedan när den personen har skickat det så ska det komma ett sms till min mobil om att jag har fått ett nytt mail i min inkorg......

Hur kan man göra detta helt själv utan att använda en tjänst som kostar pengar, går det överhuvudtaget???
Eller dillar bara läraren???

------------------
/anders
http://och.nu/anders

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Ett vanligt formulär i html är "dumt" och har inga sådanna funktioner. Det kan inte ens skicka mail(!) Det du kan åstakomma utan server-funktioner är ett s.k. mailto:-formulär, men det enda det gör är att be webbläsaren använda den klient som är installerad som default e-post klient att skicka formuläret. Eftersom du inte vet om surfaren har en e-postklient installerad och konfigurerad att fungera tillsammans med webbläsare på detta vis är det dock att föredra att använda en serverside-funktion för detta. Alltså en liten applikation på webservern som skickar mailet åt dig, baserat på det data som du skickat till applikationen från formuläret. Till denna applikation kan du sedan knyta vilka tilläggstjänster som du vill, skicka sms, fax, ringa upp dig via en syntetisk röst-tolk, starta din tvättmaskin, eller vad annat roligt du kan tänka dig att koppla mot din dator eller nätverksresurs.

------------------

/ J

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

en del internetleverantörer har det som extratjänst, att skicka ut ett sms när det kommer ett nytt mail. själv så får jag rättså mycket mail, så det skulle inte vara så bra för mig :)

det verkar lite dumt att i formuläret även be om ditt mobilnummer så att ett sms kan skickas av servern... typ som påminnelse att du precis fyllt i formuläret då eller?

din lärare bör nog förklara lite bättre vad han/hon menar. att skicka ett sms med bara ett formulär går ej, det kräver någon form av serveroperation.

------------------
PeterSign v 2.3.36

253 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
129 ms — hämta forumlista (db)
120 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)