webForumDet fria alternativet

DBI.pm

3 svar · 191 visningar · startad av nordan

nordanMedlem sedan juni 2000929 inlägg

*suckar*
Oki är det någon som kan tala om för mig
vad jag skall installera för något till perl för att DBI.pm skall funka?
Antaligen DBI.pm men jag vet inte hur man skriver
Jojoxx visa mig hur man skrev in för att få tempalts att funka men som vanlig så har jag ingen koll på hur man skall skriva för att få in en annan .pm
hmmm finns det info på nätet om alla dessa som man måste installera?
Kan någon detta skriv gärna hur man gör :-)

------------------
/nordan

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Eftersom du inte skriver någonting om OS, Perl-dist o.s.v. så får jag gissa. ActivePerl?

Med ActivePerl följer ett verktyg kallat PPM som används för att installera moduler. Starta helt enkelt ett terminalfönster och skrib ppm så startar PPM. För att installera DBI.pm skriver du sedan install DBI.

Sedan behöver du även en DBD-modul som är specifik för den databas du använder. Du skriver ju inte det heller, så jag gissar på MySQL? Prova i.s.f. med install DBD-Mysql (har inte tillgång till Windows just nu, så jag kan inte testa). Använder du en ODBC-databas (som Access t.ex.) kan du i stället prova med install DBD-ODBC.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

nordanMedlem sedan juni 2000929 inlägg

Tjena och tack Robban!
Du hade rätt på att jag hade active och du hade rätt på allt annat oxå :)
Fråga:
När perl saknar en modul så står det alltid att den inte hittar på namn.pm
när man då skall installera den är det bara att ta och skriva install "förnamnet"
För det gick till på samma sätt när man installera templatsen ju :)
Tack för hjälpen

------------------
/nordan

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Paketet behöver inte nödvändigtvis heta samma sak som modulen, men du kan använda PPM kommandot search för att leta reda på rätt modul. här finns även en lista på moduler som finns med ActivePerl från installation och vilka andra som finns tillgängliga.

------------------

/ J

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb