webForumDet fria alternativet

Cookies vs Proxyserver problem?!

3 svar · 160 visningar · startad av tinwe

tinweMedlem sedan apr. 20013 inlägg

Jag har kodat ihop en liten community, som bygger på igenkänning med hjälp av cookies mellan scripten.

Cookies:arna har varaktigheten "-1" dvs sessionberoende och borde dö ut efter det att användaren stängt sin browser. För att vara än mer säker raderar jag dessutom dem då användaren trycker på "logout".

Nu till problemet. En del användare, som loggar in från skolor eller bibliotek, får upp sina klasskompisars login konstigt nog. Det verkar som om det finns nätverk där man kan råka läsa av andra användares cookies.

Är det någon här som varit med om samma problem, eller vet hur man ska gå till väga för att lösa det?

Jag använder mig av biblioteket cookie-lib.pl för att skriva och radera cookies.

tinweMedlem sedan apr. 20013 inlägg

snälla!
Säg mig att någon har kunskap i detta ämne!

Peter_BMedlem sedan apr. 2000595 inlägg

skapa en logout-funktion som skriver över cookien, dels om användaren trycker på "logga ut", samt om tex 10 minuter går utan att användaren gör en ny sidvisning.

lagra klockslaget i en cookie, och logga ut användaren automatiskt (eller be om lösenordet igen) om för lång tid gått.

annars.. jag brukar inte sätta nån varaktighet, så brukar dom försvinna snällt när browsern stängs.

------------------
PeterSign v 2.3.36

HansenMedlem sedan aug. 2000383 inlägg

Jag skulle tippa på att det är problem med cachen, inte cookies. Skickar du något HTTP huvud för att förhindra proxy caching?

Jag rekommendera dig till att gå över till CGI.pm istället för cgi-lib.pl. Senaste uppdateringen av cgi-lib är gjord i början på 1999. Du kan väldigt enkelt gå över CGI.pm med minimala kod förändringar.

------------------
Hansen
c.h@ngmedia.com

Genererad på 367 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb