webForumDet fria alternativet

Webshop igen

5 svar · 214 visningar · startad av Kent

KentMedlem sedan juli 2000355 inlägg

Tänkte jag skulle ta mig vatten över huvudet och försöka pilla ihop en webshop. Hur gör jag för att bygga upp en på bästa sätt, är det cookies som gäller eller.?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Som vanligt är jag här och kollar, även fast jag har nästintill nollkoll på CGi... Men jag utvecklar i ASP och PHP, och jag skulle i de språken ha använt mig av cookies, så det borde nog vara det enklaste i CGi/Perl också.

Något som jag har märkt att andra gör, är att spara användarnas varukorgs-produkter i cookies. Detta tycker jag är lite onödigt då det är lättare att behandla dem när de ligger i en databas. Så mitt förslag är att använda dig av en databas för att lagra varukorgarna... Och i cookien lagrar du bara ett användarID för att hålla reda på kunden.

Lycka till!

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

--- Jag ÄR den enda med en britney-cursor! ---

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

det är en smaksak. jag personligen i mina butiker lagrar i en cookie (ID, antal samt om kunden gjort tillval eller så), men det var mest för att jag inte kunde SQL när jag började bygga eländet.. :)

hade jag designat om det idag så hade jag nog lagt kundvagnen i en databas, det är snyggare. det är ju inte ens säkert att cookies funkar i användarens webbläsare. en del har det avstängt av säkerhetsskäl... (även om det går precis lika bra att analysera en persons vanor helt utan cookies)

förse varje kund med ett unikt id när han/hon kommer in i butiken, och använd det som nyckel till kundvagnen.

------------------
PeterSign v 2.3.36

Vilket är bäst, att spara i textfiler eller databas.?

[Redigerat av Kent den 05 apr 2001]

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Spara i databas eftersom du då enklare kan strukturera data. Skriver man nätbutiken med java servlets så kan man även spara det som sessionsdata i servern.

Man behöver inte använda cookies om man skriver om urlen och lägger in en id där - för de som stoppar cookies.

Att spara kunden varukorg i cookies kan vara ett säkerhetsproblem. Det är möjligt för en kund att manipulera innehållet i en cookie. Ingen som vanliga svenson klarar av men när man sysslar med pengar så är det mycket viktigt att tänka på säkerheten.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

Ok om jag lagrar allt i en databas, hur konstruktierar jag allt.
Vi säger att man ger kunden ett unikt id när han besöker butiken första gången, om han sedan besöker butiken en vecka senare, ska man ge kunden ett nytt id eller ska man använda samma, om man ska använda samma, hur vet man vilken kund som har vilket id. Och sen hur tömmer man korgen när kunden går ur sidan.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)