webForumDet fria alternativet

Perl path i cgi script

Programmeringur Perl, Python, Ruby och övrig CGI

2 svar · 204 visningar · startad av boken

Medlem sedan feb. 20011 inlägg
Frågan#1

Tjenare alla, ny här. Verkar vara en fruktansvärt bra sida detta, jag gillar script o att pilla med dom osv. Men jag kan inte så mycket än men denna sidan borde kunna besvara några av mina frågor.

Jaja, nu till frågan. Perl pathen står ju oftast överst i ett .cgi script.
Denna path är en linux path men när jag ändrar den till min windows path får jag ett Internt Server fel. Jag har testat att köra scriptet med kommandoraden
d:\perl\bin\perl.exe "script.cgi"
och jag får du rätt saker ur det. Men när jag ändrar pathen i scriptet till d:\perl går det inte utan ger mig fel som sagt.

Någon som vet hur det skall vara.?
Jag kör en win2k server med IIS5 installerat samt senaste ActivePerl.

Tacksam för alla svar.

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

jag har för mig att sökvägen inte spelar någon roll i win32, så prova att ändra tillbaka till #!/usr/bin/perl (eller vad det nu är i ditt fall)

i windows så väljer du sen bara att alla filer som slutar på .cgi eller .pl ska köras med perl.exe.

du tror inte att du kan klistra in den första biten av din kod här, så man får se på den?

------------------
PeterSign v 2.3.36

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Under IIS spelar det ingen roll vad som står på första raden i perl-scriptet (däremot gör det det under Apache, även på win32).

I console manager för IIS markerar du aktuell katalog, eller hela siten. Högerklickar och väljer egenskaper. Här finns det en flik som heter "Home directory". Under den finns det ett stycke som heter "Application settings" (se till att script eller execute-access är satt här). Klicka på "configure" och se till att .pl/.cgi är associerat med perl här. Efter sökvägen till perl lägger du till %s. (.../perl.exe %s). (Fungerar detta inte kan du prova med %s %s).

Exakta namn på flikar och knappar kan skilja mellan versioner.

... detta skall dock skötas av installationen till ActivePerl, så lite konstigt är det.

------------------

/ J

[Redigerat av Jojoxx den 22 feb 2001]

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)