nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Tjena
Går det att starta ett program med en tidsinställning på en webserver så att det körs en viss tid?
Typ ett perl prog som kollar om det finns inlägg i en konfa och efter en månså raderas dessa som har legat i en månad.
Hör talas om att det finns något som heter crontab är det nått man kan använda för detta och hur göra man då?
/
nordan
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg crontab har egentligen inget med webbservern att göra men visst går det att fixa.
Perl går alldeles utmärkt använda och för att skapa ett cronjobb så är det bara att editera en fil på servern.
Exempelvis
1 0 1 * * cd /wwwroot/cgi-bin/ ; perl script.pl
komer att köra skriptet kl 00:01 den 1:a varje månad.
För att editera din crontab-fil kan du skriva crontab -e i konsollen.
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Hallå!
Tack för att du svara men hur kommer jag åt att editera crontabb om jag inte själv styr servern.
Jag hyr ju bara ett ställe på nätet ja!:)
Går det att fixa på något annat sätt kanske ?
/
nordan
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Vet ju inte riktigt vad för tjänster din värd erbjuder men det är nog sällsynt att man kan köra cronjobb på webbhotell.
Nä, det finns egentligen inget annat sätt. Något måste ju aktivera händelsen och det närmaste man kan komma är väl att ha en datumkoll i ett skript som aktiverar det andra skriptet när tiden infunnit sig.
Detta förutsätter förstås att någon aktiverar det första skriptet men det kanske kan lösas genom en dold länkning från någon sida som öppnas av en besökare?
Du kan logga in mot servern via telnet och lägga till cronjobbet. Det funkar på t.ex. FS-Data och en del andra webbhotell.
------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."