demo
Scriptet fungerar helt ok, men får två felmeddeelanden som jag undrar över.
Får detta felmeddelande i error-loggen:
Undefined subroutine &main::RAKNARE called at /home/www/webstugan.pp.nu/cgi-bin/debatt/debattsida.pl line 294, <RAKNARE> chunk 1.
Odefinierad subrutin. Har sökt genom hela scriptet och letat efter "main". Någon sådan subrutin finns inte, och anropas inte heller. Förstår tyvärr inte vad felmeddelandet försöker säga?
chunk1? Vad menas med det :q
En fundering till:
malformed header from script. Bad header=<p align="center"> </p>: /home/www/webstugan.pp.nu/cgi-bin/debatt/debattsida.pl
Då ingen uppgift om kodrad ges, menas då att samtliga html-koder som ovan är felaktiga i scriptet :q
När jag manuellt räknat ned till rad 294, så såg jag att den är blank, och fick börja räkna från början igen. Finns det något bra knep för att slippa sitta och räkna raderna manuellt :)
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
[Redigerat av demo den 28 jan 2001]
MarleyMedlem sedan dec. 199954 inlägg För att förenkla felsökningen borde du klistra in de rader som felmedelande handlar om.
Ang radräkning finns det ett antal texteditorer som visar rad nr. Bla. TextPad och UltraEdit-32
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Om du använder flaggan -w så får du lite mer info om felaktig kod.
t.ex #!/usr/bin/perl -w
Förutom radnumrering så är det väldigt praktiskt att använda en editor där man kan definera en egen färgsyntax och skapa egna bibliotek.
Tror att de båda nämnda klarar detta.
TextPad hittar du i.a.f. på www.textpad.com
cgiMedlem sedan jan. 2000371 inlägg Jag brukar använda mig av:
#!/usr/bin/perl -w
use CGI::Carp qw(fatalsToBrowser);
det brukar varna om de flesta fel.
CssonMedlem sedan feb. 2000438 inlägg &main::RAKNARE betyder att Perl letar efter subrutinen "RAKNARE" någonstans i "debattsida.pl". Leta upp alla förekomster av "RAKNARE" och kontrollera att det inte är ett funktionsanrop.
"malformed header" betyder att du inte skriver ut en korrekt http-header. Det troliga är att du glömt de två tomma rader som måste finnas.
/Csson
------------------
Erimax.com
Cykelsemester
demo
Tack för hjälpen kamrater.
Nu när jag fått en del tips så skall jag knåpa vidare.
Tycker att det går riktigt bra med knåpandet, även om man inte alltid förstår allt som händer och sker ;)
Mvh,
Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.