webForumDet fria alternativet

If fel och sånt!

2 svar · 162 visningar · startad av nordan

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Tjena
Håller på att säkra en mailing lista och har gjort ett script som talar om att man inte har fyllt i Förnamn Efternamn E-post osv..
Men jag har också gjort så att om man inte har skrivigt @ i e-post adressen så får man oxå ett felmedelande.
Nu är det så att man får två fel medelanden när man inte har fyllt i e-post adressen vilket jag inte vill ha.

så här har jag skrivigt:
$fel .="Du kan inte vara med i en mailing lista om du inte fyller i en e-post adress<br>"if(!$INFO{'epost'});
$fel .="Man måste ha med ett @ i en e-post adress<br>"if($INFO{'epost'} !~ /@/);

Men när någon skiter i att skriva in mail adressen så vill jag bara ha det fel medelandet och inte det om @.
Någon som vet någon bra lösning?
//nordan

demo

$fel .="Du kan inte vara med i en mailing lista om du inte fyller i en e-post adress<br>"if(!$INFO{'epost'});
$fel .="Man måste ha med ett @ i en e-post adress<br>"if($INFO{'epost'} !~ /@/);

Är ingen stor programmerare, men jag förstår inte riktigt if-satsen. I ditt script så får väl $fel värdet av det som finns mellan de båda ' " ' tecknen?

Varför ' . ' före ' = ' i if-saten?

Men som sagt, är ingen stor programmerare.

//Demo

------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg
if(!$INFO{'epost'}){
$fel .="Du kan inte vara med i en mailinglista om du inte fyller i en e-postadress<br>";}
else {
$fel .="Man måste ha med ett @ i en e-postadress<br>"if($INFO{'epost'} !~ /@/);
}

Varför ' . ' före ' = ' i if-saten?

$a.="hej";

är detsamma som att skriva

$a=$a."hej";

Män lägger alltså till, i stället för att ersätta.

[Redigerat av emission den 31 dec 2000]

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)