JösseMedlem sedan sep. 20007 inlägg har varit inne på en del sidor och sett att dom har ett script som gör att man kan se hur många besökare som är aktiva på sidan... har frågat dom men det ända dom säger är att diom gjort det med cgi- script, men här är det kanske nån som vet??
------------------
/anders
http://och.nu/anders
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Då kan ju jag säga att det oxå går att göra det med asp *LER*
Tyvärr är jag inte någon fena på ASP
men gå till den konfan så får du svar det kan jag nästan lova.
Kolla i ASP faq först det kanske står där hur man gör
//
nordan
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg sitter med samma problem...är det ngn som kan hjälpa oss???
Det borde inte vara så svårt att göra ett sådant system. Kolla besökarens ip-nummer och lägg det i en databas/textfil och sätt en viss tid som besökaren måste ladda om sidan inom. Sedan räknar du bara hur många ip-nummer det finns i listan.
Det finns ett sådan script i PHP-forumet.
------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg Att logga med TCP/IP nummer ger inte mycket då många större företag har firewall som gör att alla från det företaget har samma TCP/IP nummer.
Generellt så är alla dessa räknare felaktiga pga webbesn natur. De flesta resultat med antal besökare är lösta på ad-hoc vis och är alltid mer eller mindre felvisande.
Ett sätt är att anta att alla som besöker webbplatsen stannar ett visst antal minuter och räkna dem som aktiva.
Att de sedan försvunnit efter 10 sekunder kan man inte gardera sig mot - men då dessa räknare oftast finns för att skryta så gör det oftast inget om man visar en för hög siffra. Det finns ingen lag som säger att siffran måste vara korrekt. Man kan faktiskt lika gärna räkna antalet besökare och visa en siffra som slumpmässigt visar ett antal som rent statiskt kan tänkas titta på webbplatsen.
För att besökarna skall vara unika så måste man lösa det med cookies eller sessionidentiteter.
När du gör lösningen tänk på att alla inte accepterar cookies utan att du då får lösa det genom att skriva om urlen.
------------------
http://www.igiro.se/
[Redigerat av Vetgirig den 21 dec 2000]
Om man gör ett statistikprogram kan jag hålla med om att det inte enbart går att räkna unika besökare med hjälp av IP-nummer, men när det gäller hur många besökare som är på sidan just nu torde inte felprocenten bli särskilt hög. Det är nog större risk att anta att alla besökare stannar ett visst antal minuter, då kan det bli riktigt stora fel.
Visst kan man lösa det med sessions/cookies också, om man vill det.
------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."