Nu kommer en ganska basic fråga här :) I ett CGI script skrivet i Perl, vilken variabel innehåller användarens IP och vilken innehåller deras hostname (jag är dock inte säker på att det finns en sån variabel)?
IP-adress och hostname
7 svar · 214 visningar · startad av Muzzafarath
hostname (värd): $ENV{'REMOTE_HOST'}
IP: $ENV{'REMOTE_ADDR'}
------------------
SteveNet - stevenet@webmarkit.net
Cogito ergo doleo.
Tack. REMOTE_ADDR funkar bra, men REMOTE_HOST funkar inte lika bra... Eller det kanske bara är så att det är min dator det är fel på? Mina sidor testas på Slackware Linux 7.1 med Apache 1.3.14 och Konqueror som webläsare. När jag går till min egen sida och använder gästboken skrivs mitt IP (192.168.0.0) ut fint, men hostnamnet skrivs inte it :l Jag har döpt min dator till 'helios', är det inte det namnet som borde skrivas ut när jag använder $ENV{'REMOTE_HOST'}?
Hmmm... Vet inte. När man är uppkopplad mot nätet kan det se ut så här:
IP: 255.255.255.255
VÄRD: d255-255-255-255.swipnet.se
------------------
SteveNet - stevenet@webmarkit.net
Cogito ergo doleo.
[Redigerat av stevenet den 25 nov 2000]
det beror på om din server har reverse DNS påslagen eller inte. även om den har det så kommer det nog inte att funka eftersom ditt hostname troligtvis inte finns inlagt i din servers DNS.
så... jag tror nog tyvärr inte att du får det att fungera.
------------------
PeterSign v 2.3.36
Jaha, det förklarar ju att jag inte kan få hostnamet... Eftersom jag inte använder nån namnserver i Linux, så kan jag ju förmodligen inte få nån "reverse DNS" heller... ;) Jag får ta och ladda upp den till min host's server och se om det funkar där... :)
Muzzafarath
För att $ENV{'REMOTE_HOST'} ska fungera så måste du också kolla efter raden
HostnameLookups Off
i apaches httpd.conf och ändra den till
HostnameLookups On
Som default är den alltid avstängd.
Nu funkar allt bra. Tack!