webForumDet fria alternativet

Cookie/Counter/IE

2 svar · 193 visningar · startad av nordan

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Hejsan
Jag har gjort en liten counter i perl som räknar unika besök på sidan med hjälp av en cookie som jag lägger in på sidan.
Det min counter gör är att det räknar antalet besökare + kollar vilken browser som använderen har. Det funkar bra.
Men jag har dykt på ett lite problem iaf
Och det har med IE att göra.
För när man går i på min sida så känner mitt perlprogram av om användaren har en cookie i sin dator som stämmer överens med min cookie. finns denna cookie så lägger det inte till nått i min räkne fil. Men finns inte cookie lägger den till 1 + att den sätter en cookie i användarens dator som gäller så länge som man har browsern igång.
Detta fungerar utmärkt i Netscape såklart men när man öppnar ett nytt fönster i IE och går in på sidan igen så
Är det som om man alldrig har varit inne på min sida vilket gör att programmet lägger till 1 på IE igen. Så vill man ju inte ha det .
Är det någon som kan tipsa mig om hur man skriver en cookie som gör att den funkar på IE fast man öppnar ett nytt förnster i webbläsaren.
I Netscape så lägger sig cookien i en fil men i IE verkar det som om den lägger sig i en ny fil varje gång en ny läsare öppnas.
Hoppas någon vet hur man gör.
// :h
Nordan

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Om man sätter en kaka i NS så gäller inte den för IE och tvärtom, eftersom de har olika cookiefiler. Om du går till en sida med två olika webbläsare så sätts alltså två olika cookies... men det visste du säkert redan.

Om vi får se koden så är det säkert någon som kan hjälpa dig med att rätta till den.

------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Tjena visar bara det som har med Cookien att göra.
Felet är att det inte känner av att den har satt en cookie i IE om man öppnar ett nytt fönster i IE.
Jo jag vet att det är olika cookie filer i IE och Netscape det är det som jag utnyttjar ju :D
$kaka = $ENV{'HTTP_COOKIE'};
if($kaka =~"addera"){
&output;
}
else{
&addera_ett;
}
sub addera_ett{
#Lägger till ett plus en kaka.
print "Set-Cookie: NAME=addera \n";
}
sub output{
#Hämtar upp antalet besök och skriver ut
}

Tacksam för hjälp
//nordan

250 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
130 ms — hämta forumlista (db)
117 ms — hämta statistik (db)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)