webForumDet fria alternativet

Cookie borde väl passa här?

2 svar · 203 visningar · startad av Gustav

GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Tja grabs! ;)

Tänkte höra med er om det är väldigt mycket jobb med att lägga in en cookie som gör att man hela tiden kommer till sitens förstasida om man t ex hittar en sida på Altavista. JAg vill ju inte köra "no robots" eftersom jag ändå vill att folk ska hitta sidorna...men man ska vara tvungen att gå genom förstasidan för att nå dem. Om man inte redan har surfat på siten i samma browser session eller vad ni nu kan kalla det. Cookien ska alltså raderas när man avslutar sin webbläsare.

Är det jobbigt eller? Hur gör man?

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Du vill alltså leta efter en cookie, och skicka besökaren till förstasidan om du inte hittar någon?

Blir nog väldigt irriterande för dem som inte vill eller kan ta emot din cookie, eftersom de då blir skickade till förstasidan hela tiden när de försöker navigera på din site. Dina sidor blir alltså omöjliga att använda för dessa.

En bättre lösning IMO är att utforma dina sidor så att besökarna kan komma in på vilken sida som helst, och ta sig vidare därifrån. Jag menar - söker man efter någonting så är det ju just den sidan man är ute efter. Att då bli slussad till startsidan, för att därifrån behöva navigera sig till sidan som innehåller det man vill ha är bara otroligt irriterande och får troligen bara effekten att du tappar en hel del besökare.

Att sätta cookies i Perl är annars inte speciellt svårt då det finns färdiga moduler som sköter det. Antingen kan du använda modulen CGI, eller (om du inte har användning för alla övriga funktioner i den modulen) CGI::Cookie.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Nä, du har rätt!

Satt själv och funderade på om det verkligen var en bra idé.

Tack för svaret iaf...

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)