webForumDet fria alternativet

HTML mail !?

4 svar · 345 visningar · startad av Marley

MarleyMedlem sedan dec. 199957 inlägg

Jag vill göra ett mail med html kod... Men det ska bara visas för de som har läsare som klarar det... Annars ska en annan text visas. Är det nödvändigt att göra ett script för det eller ska man bara skriva in en content-type... Någon som har erfarenhet av det här? Kanske finns andra sätt än perl att lösa det. Allt av intresse!

emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

Ja, du ska sätta in en speciell content-type, nämligen multipart/alternative, som anges ihop med en s.k. boundary.

I message-headern lägger du

Content-Type: multipart/alternative; boundary="webforumrockarsomsjutton"

Och sedan följer en boundary med "--" i början före varje del, och med "--" sist, efter sista delen.

--webforumrockarsomsjutton
Content-Type: text/plain; charset: det charset du vill ha

Hej här kommer en vanlig text

--webforumrockarsomsjutton
Content-Type: text/html; charset: det charset du vill ha

Hej här kommer en html-text

--webforumrockarsomsjutton--

------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB

Ok... Men, vilka charsets finns det då? Och vad är boundary, vad ska man använda den till. Kan den heta precis vad som helst?

Om jag skriver ett mail som du hade gjort i exemplet, och skickar det från en vanlig mail client, ska det fungera då, eller måste jag ha ett script som gör det?

Oj, I message-headern... Läste jag nu... Vad innebär det? I t.ex. ett perl script?

Oki!

Nu har jag fått det att fungera... Men när jag skickade mailet till en Eudora client på Mac så skrev den bara ut all kod som stod under både html och plain.

Finns det något sätt att fixa det?

Genererad på 503 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb